Matti Röngän Viktor Kärppä -dekkarisarjan dramaattinen päätösosa

Levantin kyy päättää Matti Röngän kiitetyn ja palkitun Viktor Kärppä -sarjan. Viimeisessä osassa menneisyys ei jätä tappajan näköistä miestä rauhaan. Kärppä kulkee läpi melankolian kaikki huoneet ja löytää lopulta pihamaaltaan kyyn, jonka pistos on tappavan myrkyllinen.

”Olin silti varma havainnostani. Rauhallisella kadulla virtasi viha. Aistin jännitteen, mutta en saanut vihiä suunnasta. Joku oli valmis tekemään pahaa, äärimmäistä pahaa. Vaikka tappamaan. Se ei tarkoittanut rohkeutta, vaan sitä että on ylittänyt järjen rajan, ohittanut pelon.”

Kesä on nupullaan ja helsinkiläisessä puutarhassa vietetään lastenjuhlia. Viktor Kärppä, inkeriläinen moniosaaja, on kotoutunut kymmenessä vuodessa suomalaiseen elämään. Perhe-elämä on auvoista ja bisneskin sujuu. Rakennuksilla on miehille töitä ja Karjalassa kiehtova metsäpalsta, josta voisi myydä puuta Ikean liimapuulevyiksi.

Värikäs menneisyys kuitenkin piinaa Kärppää ja häneltä pyydetään milloin suojeluapua, milloin valaistusta hämäriin puuhiin. Kärpän omassa naapurustossakin liikkuu maahanmuuttajanuorten jengi, joka levittää piittaamatonta uhkaansa. Helsinkiin saapuu myös Darja. Tyttö, jossa on vaaran maku.

"Kun kirjoitin ensimmäisen Kärppä-kirjan, en ollenkaan ajatellut, että kirjoittaisin toisen – tai peräti seitsemän kirjan sarjan. Tuntui kuitenkin luontevalta tutkailla ja kuvata, kuinka Viktor vanhenee ja muuttuu. Nuoresta miehestä on tullut lukulaseja käyttävä keski-ikäinen, sielultaan jopa vanha. Siitä kirjoittaminen on ollut minulle kiinnostavampaa kuin rikokset tai pahojen tekojen jälkien korjailut”, Matti Rönkä toteaa.

"Pitkin matkaa minulle on vahvistunut taju Viktorin mielenlaadusta ja siitä koituvista vaaroista. Viktor selviää vaikeuksista ja tekee enemmän kuin yhden miehen osa on. Mutta kaikki mennyt kulkee mukana, kuin kivinä repussa. Levantin kyyssä annan Viktorille vielä mahdollisuuden oppia armollisuutta, muuttua. Elämänkoulu on kuitenkin rankka paikka. Siitä ei kukaan selviä hengissä", kirjailija taustoittaa.

Matti Rönkä
Matti Rönkä on syntynyt 1959 Outokummussa ja asuu nykyään Helsingissä. Hän on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Hän työskentelee uutispäällikkönä Ylen tv-uutisissa.

Röngän kirjat ovat saaneet kiitosta kielestä, yhteiskunnallisuudesta ja huumorista. Hänen teoksiaan on julkaistu 17 kielellä. Vuonna 2005 ilmestynyt Ystävät kaukana sai Vuoden johtolanka -palkinnon 2006 ja ensimmäisenä suomalaisena pohjoismaisen Lasiavain-dekkaripalkinnon 2007.

Viktor Kärppä -romaanien pohjalta tehty 8-osainen tv-sarja Tappajan näköinen mies nähtiin MTV3:lla 2011 ja se keräsi miljoonayleisön.

Matti Rönkä: Levantin kyy

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi