Nymfien ja satyyrien saaga alkaa

Nymfit on uusi kotimainen viihdekonsepti ja menestystarina. Nuorille aikuisille suunnattu urbaani fantasiaromaani Nymfit – Montpellierin legenda aloittaa saagan nymfeistä ja satyyreista sekä ihmisistä, joiden joukossa nämä puolijumalat elävät. Kirjan käännösoikeudet myytiin poikkeuksellisen laajasti maailmalle suuriin kustannustaloihin jo ennen teoksen ilmestymistä Suomessa. Myös kirjan pohjana ollut TV-sarja Nymfit on ollut huikea kansainvälinen menestys. Sarja alkaa Suomen televisiossa ensi talvena.

Antiikin mytologiassa nymfit ovat luonnon hengettäriä. Heitä on kuvattu jumalaisina välittäjinä, vastustamattomina eroottisuuden symboleina ja yliluonnollisina olentoina. Nymfit ovat kiehtoneet niin muinaisia tarinankertojia kuin moderneja taiteilijoita. Heidät kuvataan usein eloisina neitoina, muusina ja vaarallisina naisina, jotka rakastavat juhlia, tanssia, laulua sekä ruokaa, juomaa ja miehiä.

Montpellierin legenda tutustuttaa lukijan kolmeen nymfiin, Didiin, Katiin ja Nadiaan, jotka elävät keskuudessamme ikuisesti nuorina, vaarallisen viettelevinä ja tuhoisan tappavina. Nymfit ovat hengenvaarallisia miehille, mutta eivät selviä hengissä ilman heitä.

Kati ja Nadia uskovat nuoren Didin olevan odotettu tarujen nymfi, joka johdattaa sukunsa vapauteen heidän arkkivihollistensa satyyrien vallan alta. Didi määrätään unohtamaan menneisyytensä ja jättämään ystävänsä sekä perheensä. Itsepäinen Didi ei kuitenkaan alistu uuteen rooliinsa suosiolla.

"Kun sain idean Nymfeistä, en osannut odottaa niin monen ihastuvan ajatukseen luonnonhengettäristä nykypäivän Helsingissä. Viimeisen kahden vuoden aikana olen hämmentynyt yhä uudestaan siitä, kuinka tämä tarina on otettu vastaan kaikkialla maailmassa", Nymfit-saagan luoja Miikko Oikkonen kertoo.

Montpellierin legenda avaa ovet elämykselliseen maailmaan täynnä nautintoja ja intohimoja. Yksi kirjoitustyön motoista oli ’kepeyttä, ei angstia’ erona moniin muihin fantasian ja paranormaalin romantiikan tarinoihin”, Oikkonen jatkaa.

”Myytit ovat kiehtoneet minua lapsesta saakka ja Nymfit oli ilman muuta projekti, johon halusin heti mukaan. Miikon näkökulma oli uusi ja nymfit nykypäivässä oli todella koukuttava ajatus. Tv-sarja antoi minulle raamit, mutta sitten sain antaa tilaa omalle mielikuvitukselle ja tulkinnalle. Nymfit ovat aloitteellisia toimijoita! Sellaisten kanssa oli mukava tehdä töitä”, Sari Luhtanen kertoo omasta osuudestaan Nymfien synnyssä.

Fisher King Production -yhtiön tuottama TV-sarja Nymfit alkaa Suomessa MTV3-kanavalla ensi talvena. Katso tv-sarjan traileri: http://www.fisherking.fi/nymphs/

Sari Luhtanen
Sari Luhtanen kirjoitti Montpellierin legendan kirjaksi ja on julkaissut lisäksi romaanit Tuulin viemää (2011), Kaikkea kaunista (2012) ja Murusia (2013), sekä Maisa ja Kaarina -sarjakuvia yhdessä Tiina Pajun kanssa. Hänet tunnetaan myös elokuva- ja tv-suomentajana.

Miikko Oikkonen
Miikko Oikkonen on helsinkiläinen käsikirjoittaja ja ohjaaja, joka on luonut Nymfit-saagan sekä Montpellierin legendan tarinan.

Sari Luhtanen ja Miikko Oikkonen: Nymfit – Montpellierin legenda

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi