Opi huippuartistien laulutekniikka!

Jazzlaulaja ja laulupedagogi Maija Hapuoja on koonnut Koko kroppa laulaa -kirjaansa (Gummerus) oppinsa ja harjoitukset, joita seuraamalla jokainen voi kehittyä laulajana. Kirja sopii kaikille, jotka rakastavat laulamista: kuorolaisista karaokeharrastajiin sekä laulunopiskelijoihin ja -opettajiin. Vaikka kevyen musiikin opetuksen kysyntä on kasvanut valtavasti ja kasvaa edelleen, on Hapuojan kirja ensimmäinen näin kattava suomalainen laulutekniikan opas. Kirja sisältää kaksi CD-levyä harjoittelun tueksi. Mukana kirjassa on Hapuojan oppilaita ja ystäviä, muun muassa Essi Wuorela, Mikko Herranen ja Tommi Soidinmäki. Levyillä laulavat myös esimerkiksi Aili Ikonen ja Jari Sillanpää.

Maija Hapuoja opettaa kädestä pitäen kuinka tutustua omaan kroppaan ja ääneen ja kertoo nuottien, harjoitusten ja musiikkinäytteiden avulla, kuinka kehittyä laulajana. Kirjasta löytyy peruspohja äänenkäytölle, harjoituksia hyvään tekniikkaan ja suunnat kevyen musiikin laulutyyleihin. Kirjan mukana tulevien CD-levyjen kanssa voi tehdä hengitys-, resonanssi-, vokaali-, rytmi-, ja muita perusharjoituksia sekä käydä läpi erilaisia tyylejä tangosta bluesiin ja rock ’n’ rollista jazzballadeihin.

Tärkeintä ei ole äänenmuodostus eikä -muokkaus vaan kehonkäyttö laulamisen apuna”, toteaa Maija Hapuoja. ”Olen jo vuosia kehitellyt sellaista metodia, jonka avulla oppilaat pystyisivät parhaiten ymmärtämään kehonkäytön tärkeyden laulaessa ja oppisivat myös siirtämään jokaisen harjoiteltavan asian käytäntöön. Koska olen erityisesti tutkinut kehon käyttöä ja sen venymistä leveys- ja pystysuunnassa, olen nimennyt tekniikkani stretch-laulutekniikaksi. Stretch-laulutekniikka on helposti omaksuttavissa ja tuottaa nopeasti tulosta”, hän lupaa.

Maija Hapuoja
Jazzlaulaja ja laulupedagogi Maija Hapuoja on opettanut satoja laulajia, niin aloittelevia kuin huippuammattilaisia mm. Oulunkylän pop- ja jazzkonservatoriossa.

Koko kroppa laulaa – Opi uusi huippuartistien tekniikka
159 sivua ja kaksi CD-levyä