Paljain käsin on väkevä tarina äideistä ja tyttäristä

Essi Tammimaan (ent. Henriksson) toinen romaani Paljain käsin (Gummerus) on todenmakuinen tarina yhden suvun naisista. Se kertoo naiseudesta, äitiydestä ja kuiluista ihmisten välillä. Tammimaa kuvaa oivaltavasti perhesiteitä ja menneisyyden taakkaa. “Pitää pärjätä yksin”, sanoo Anni-mummo, ja Vaaran naiset neljässä sukupolvessa yrittävät.

Tarinan keskiössä ovat Vaaran kolme siskosta. Pikkusisko Varpu hoitaa vanhuksia lähihoitajana ja huolehtii siskoistaan, muttei osaa pitää huolta itsestään. Omapäinen Inari, keskimmäinen, taistelee omia tunteitaan vastaan suhteessa naimisissa olevaan mieheen. Virva, taiteilija ja sisaruksista vanhin, näkee avioliittonsa rakoilevan lapsettomuuden paineen alla. Taustalla ovat äiti, äidinäiti ja Anni-mummo omine traumoineen. Perheen kahleista on vaikeaa päästä – vai onko loppujen lopuksi tarpeen päästäkään?

“Minua piinasi kysymys siitä, miten meitä on kasvatettu ja miten sotien jäljet näkyvät nykyajan naiskuvassa”, Tammimaa kertoo. “Naiset eivät pyydä apua keneltäkään, eivätkä odota sitä tarvitsevansakaan. Apua ei odoteta edes omalta puolisolta. On vaikeaa vastaanottaa rakkautta, jos ei koskaan uskalla olla heikko”, kirjoittaja muistuttaa.

Joskus täytyy unohtaa suojahanskat ja ottaa elämä vastaan – paljain käsin.

Tammimaan  tarkkanäköinen kerronta on täynnä kielellistä ilotulitusta, jonka uudissanat ilahduttavat ja haastavat lukijaa.

”Meitä on kolme sisarta ja me hymyilemme kameralle, minäkin kuolaluppa leuallani. Meistä keskimmäinen, Inari, hymyilee koko helmiäishammaskalustollaan. Hänessä on kadonneen isoisämme näköä: nuo symmetriset piirteet, syvältä otsaluun alta vangitsevat sudensilmät. Esikoinen, Virva posliiniotsa, jonka ohimon ihon läpi pienenpienet suonet kuultavat kuin säröt teekupissa, katsoo alas Inariin. Hän on mietteissään, hiusrepale juuri kaivoksi kolahtaneiden silmien edessä kuin tarkoituksella. Minun ilmeestäni voi jo lukea piinaavan tarpeen miellyttää. Silmäni mollukat vetoavat kuin piirretyissä. Katson kameraan ja kaikkiin katselijoihin sen takana, isään, joka sopivan etäältä napsauttaa laukaisinta, ja lupaan korjata tämän kaiken.”

”Essi Tammimaa on kiistaton kielellinen lahjakkuus.”
–Helsingin Sanomat 16.3.2011

Essi Tammimaa, Paljain käsin
Ovh: 32,00 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt