Palkittu menestyskirja kertoo natsijohtaja Heydrichin salamurhan taustoista

Laurent Binet’n HHhH – Heydrichin salamurhan jäljillä (Gummerus) on vaikuttava, kylmiin faktoihin perustuva kertomus kolmannen valtakunnan vaarallisimpiin kuuluneen miehen attentaatin taustoista ja siihen johtaneesta tapahtumaketjusta. Samalla se on myös kertomus Binet’n pitkästä tiedonkeruu- ja kirjoitusprosessista. HHhH on ilmestynyt 34 maassa milloin romaani-, milloin tietokirjalistalla. Kirja on palkittu arvostetulla Goncourt-palkinnolla Ranskassa ja Financial Times valitsi sen yhdeksi vuoden 2010 parhaista kirjoista. Kirjasta on tekeillä elokuva.

Reinhard Heydrich saa nöyryyttävät lähtöpassit armeijasta vuonna 1931. Tästä alkaa kymmenvuotinen tapahtumaketju, jonka aikana pilkatusta ”vuohesta” kasvaa ”Prahan teurastaja”. Häneen aletaan viitata lyhenteellä ”HHhH”, Himmlers Hirn heißt Heydrich, eli Himmlerin aivot ovat Heydrich. Häikäilemätön Heydrich herättää kunnioitusta jopa Hitlerissä, ja hän saa vastuulleen juutalaiskysymyksen ratkaisemisen.

Liittoutuneet käyvät kiivasta keskustelua Saksan ja itäisen Euroopan tilanteesta. Miten natsien hirmuteot saadaan pysäytettyä? Kohteeksi valitaan Prahassa teloituksista vastaava Himmlerin oikea käsi, Heydrich. Operaatio Anthropoidia lähtee suorittamaan kaksi urheaa tšekkoslovakialaisagenttia.

Kapteeni Šustr selittää tilanteen Gabčíkille: ”Uutiset eivät ole hyviä.” Svoboda, kaksikon toinen osapuoli, Anthropoidiin valittu tšekki, kärsii harjoituksissa sattuneen laskuvarjo-onnettomuuden seurauksena sinnikkäistä migreeneistä. Hänet on lähetetty Lontooseen tutkittavaksi. Gabčíkin on käytävä valmennuskoulutus yksin loppuun, mutta hän tietää että operaatio Anthropoidia lykätään toistaiseksi. Hänen parinsa ei kykene lähtemään mukaan. ”Onko miehissämme mielestänne ketään, joka kykenisi ottamaan hänen paikkansa?” kapteeni kysyy. ”Kyllä, kapteeni, on kyllä”, vastaa Gabčík. Jan Kubiš saa astua historian suurelle näyttämölle.

Laurent Binet pyrkii dokumentoimaan salamurhaan johtaneita tapahtumia sortumatta romaanikirjailijan houkutukseen antaa mielikuvitukselle valtaa. Tarinan edetessä kirjailija kasvaa yhdeksi kirjan henkilöksi, kertojaääneksi, joka pohtii historiasta kirjoittamisen edellytyksiä. ”Minun oli odotettava pari kolme vuotta ennen kuin todella käsitin sen, mitä olin aina epäillyt: että tarina ylitti dramaattisuudessaan ja väkevyydessään epäuskottavimmankin fiktion”, Binet toteaa.

Laurent Binet
Pariisilainen kirjallisuuden opettaja Laurent Binet (s.1972) sai vuoden parhaalle esikoisromaanille myönnettävän Goncourt-palkinnon HHhH:lla vuonna 2010. Hän laulaa ja kirjoittaa lauluja Stalingrad-nimisessä yhtyeessä.

HHhH – Heydrichin salamurhan jäljillä
Ovh 37 €

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt