Pohjantähden pojat dokumentoi Suomessa taistelleiden virolaissotilaiden vaiheita

Arved Viirlaid on yksi Viron käännetyimmistä kirjailijoista.  Nyt ilmestyneessä dokumentaarisessa romaanissaan Pohjantähden pojat (Ajatus Kirjat) Viirlaid kuvaa jatkosotaan vapaaehtoisena osallistuneiden virolaisten vaiheita. Teos on paitsi jännittävä dokumentti, myös muistutus voittojen ja tappioiden sattumanvaraisuudesta. Viirlaid on aikaisemmin julkaissut lukuisia romaaneja, ja hänen tuotantoaan on palkittu neljä kertaa maineikkaalla Henrik Visnapuun kirjallisuuspalkinnolla. Pohjantähden pojat on Viirlaidin ensimmäinen omaelämäkerrallinen romaani.

Nuori, 21-vuotias Arved Viirlaid ja hänen toverinsa saapuvat uhkarohkeasti meren yli Suomeen avustaakseen heimoveljiä jatkosodassa. Heidän päämääränään on myös hankkia koulutusta ja kokemusta tulevaa Viron vapauttamista varten.

Jalkalan koulutusleirin tiukan kurin jälkeen virolaisten sotataidot joutuvat lopulta Kannaksen rajuissa taisteluissa koetukselle. Sodan viime hetkinä Viirlaid maanmiehineen haluaa palata vapauttamaan Viroa. Saksalaisten vetäytyessä Itä-Virosta Viirlaid joutuu joukkoineen todistamaan Kloogan keskitysleirin juutalaisten tuhoa. Pian alkaa myös hänen oma henkiinjäämistaistelunsa neuvostojoukkojen valtaamassa kotimaassa.

”Juuri tämä käsitys tekikin minut erityisen tyytyväiseksi: miten paljon rikkaampia me olimmekaan näillä Suomen armeijan rautavuoteilla verrattuina niihin, joita kohtaisimme lähipäivinä Pohjanlahden toisella puolella! Miten onnellisia me saatoimmekaan olla – valittuinako? – tiellä vapaaseen maailmaan, jossa pakeneminen loppui!”

Teoksessa on Viron entisen pääministerin ja historiantutkijan Mart Laarin esipuhe. Laar kirjoittaa muun muassa: "Romaanille luovat syvyyttä Viirlaidin omiin muistoihin lisätyt ystävien muistelut ja kirjoittajalle lähetetyt kirjeet, neuvostovallan romahduksen jälkeen arkistoista ilmaantuneet ja kotimaan vierailujen yhteydessä saadut tiedot. Tuloksena on yhden sukupolven kohtaloa ja ajatuksia onnistuneesti kuvaava teos, joka tarjoaa lukuelämyksen lisäksi myös runsaasti tietoa".

Arved Viirlaid, Pohjantähden pojat
Alkuperäisteos Põhjatähe pojad
Suomentanut Eero Riuttala
Ovh: 42,40 €

Arved Viirlaid
Virolainen kirjailija Arved Viirlaid (s. 1922) on kirjoittanut yhdeksän romaania ja useita runokokoelmia. Suomeksi häneltä on ilmestynyt muun muassa teos Ristittömät haudat. Viirlaid osallistui Suomen jatkosotaan vapaaehtoisena, pakeni myöhemmin neuvosto-Virosta ja emigroitui Kanadaan.

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt

Ajatus Kirjat