Pohjoisen herkut maistuvat koko kansan suussa

Tiia Koskimiehen toimittamaan tyylikkääseen Pohjoisen herkut -keittokirjaan on koottu pitopalvelukokin Lyyli Huhtamellan ja hänen poikansa Marko Tiaisen valitsemia parhaita karjalaisia ja lappilaisia ruokia. Reseptien lisäksi kirjassa kerrotaan ruokiin liittyvistä perinteistä. Upeat lähikuvat herkullisista ruuista houkuttelevat tarttumaan kauhaan. Kirjan tekstit ovat sekä suomeksi että englanniksi, joten se sopii hyvin lahjaksi ulkomaalaisille ystäville tai liikekumppaneille.

Tiesitkö, että imelletty perunalaatikko on suomalainen erikoisuus, eikä vastaavaa ruokalajia ole tavattu muiden maiden keittiöissä? Tai että Vorschmack kuului Suomen marsalkka Mannerheimin lempiruokiin? Kirja etenee vuoden juhlien mukaan alkaen uudesta vuodesta ja päättyen jouluun. Reseptit ovat Huhtamellan suvussa pitkään kulkeneita ja ne herättävät makumuistoja: savupororieskat, karjalanpiirakat, ässäkeksit, kampanisut, tupinakukkoset, kalakukko…

Lyyli on kotoisin Pohjois-Karjalasta, jonka ruokakulttuuria hän haluaa vaalia ja tuoda kaikkien ulottuville maittavien reseptien muodossa. Lyylin pitopalvelu sijaitsee Saariselällä, minkä vuoksi lappilaisia herkkuja haluttiin tuoda mukaan.

"Pohjoisen herkut -kirja on syntynyt rakkaudesta karjalaiseen ja lappilaiseen ruokakulttuuriin. Ruokaohjeiden laatija Lyyli Huhtamella vaalii perinteitä poikansa Marko Tiaisen kanssa pitopalvelussaan Saariselällä. Kirjan ruokaohjeet on koottu pitopalvelun asiakkaille mieluisimmista ruokalajeista", kirjan ideoinut ja toimittanut Tiia Koskimies kertoo kirjan synnystä.

Tiia Koskimies
Tiia Koskimies on ruokakirjailija ja ruokatoimittaja, ja hän on toiminut käsikirjoittajana ja ohjaajana lukuisissa tv-ohjelmissa.

Lyyli Huhtamella
Lyyli Huhtamella on Kiteeltä Saariselälle päätynyt pitokokki, joka on perehtynyt Lapin ja Karjalan perinneruokiin. Pitopalvelun hän perusti jo vuonna 1970. Lukuisat, vuodesta toiseen palaavat yritysasiakkaat arvostavat hänen suurella sydämellä valmistamiaan herkkuja. Lisäksi hän harrastaa mm. humanitaarista työtä minkä pitopalvelutöiltään ehtii.

Marko Tiainen
Marko Tiainen, Lyylin poika, on vetänyt Saariselän ruoka- ja pitopalvelua ravintolakoulusta kokiksi valmistuttuaan vuodesta 2000 ja harrastaa mm. jääkiekkoa, moottorikelkkailua ja vapaapalokuntaa

Tiia Koskimies, Lyyli Huhtamella ja Marko Tiainen: Pohjoisen herkut – Traditional Tastes of the North

Kati Turpeinen, viestintäharjoittelija, p. 050 383 6786, kati.turpeinen@gummerus.fi