Protaus pitää kunnossa

Erilaiset ruokavaliot ovat tämän ajan kuuma puheenaihe. Suositukset ovat usein ristiriidassa keskenään, mutta kahden ruoka-aineen terveellisyydestä ollaan yleensä yhtä mieltä: kasvisten ja hyvälaatuisen proteiinin. Kun näitä täydennetään täysjyväviljalla, marjoilla, hedelmillä, pähkinöillä, kasviöljyillä ja vähärasvaisilla maitotuotteilla, saadaan terveellinen ja täysipainoinen ruokavalio, joka sopii kaikille terveille aikuisille – etenkin niille, jotka liikkuvat tai kuntoilevat säännöllisesti ja tavoitteellisesti tai tarkkailevat painoaan. Tällaista proteiinipainotteista ruokavaliota kutsutaan protaukseksi.

Protaus – Liikkujan proteiinipainotteinen ruokavalio kertoo protauksen periaatteista ja neuvoo, kuinka sitä toteutetaan käytännössä. Mukana on myös hyviä käytännön vinkkejä saliharjoitteluun ja kestävyysliikuntaan sekä painonhallintaan ja laihdutukseen. Kirja sopii kaikentasoisille liikkujille sekä niille, jotka kaavailevat aloittavansa liikkumisen ja haluavat tietoa terveellisistä elämäntavoista ja ravitsemuksesta.

”Protaus on karppausta terveellisempää, mutta silti hiilihydraattitietoista syömistä. Ruokavalioon poimitaan parhaimmat ja laadukkaimmat hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit. Toivon, että kirjan löytäisivät ne lukuisat kuntoilijat, jotka pyrkivät kehittymään omassa lajissaan: juoksemaan kovempaa, kasvattamaan kestävyyttä, lisäämään voimaa tai lihasmassaa tai pelkästään syömään ja elämään terveellisemmin”, Taru Schroderus sanoo. Hän sai idean kirjaan haastateltuaan toista kirjan tekijöistä, Jan Verhoa, lehtijuttua varten.

”Tämä kirja kertoo terveellisistä elintavoista, joihin kuuluvat monipuolinen ravinto ja liikunta. Ehdottomia kieltoja ei ole. Protaaja yhdistää vapaasti aineksia hyväksi havaituista ruokavalioista ja hyödyntää valtavaa olemassa olevaa urheiluravitsemustietoutta. Protaaja pyrkii parantamaan suorituskykyään seuraavalle tasolle”, Verho kiteyttää.

Taru Schroderus
Taru Schroderus on terveyteen, ravitsemukseen ja hyvinvointiin erikoistunut toimittaja, joka nauttii alan ilmiöiden seuraamisesta ja tutkimisesta. Kestävyysurheilun suurkuluttaja viihtyy vapaa-ajallaan hiihtoladuilla, pyörän selässä ja juoksulenkeillä.

Jan Verho
Jan Verho on espoolainen laillistettu ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri. Hän kirjoittaa urheiluravitsemuksesta useaan liikuntalehteen. Verholla on pitkä kokemus kuntosaliharjoittelusta ja hän toimii myös kuntosaliohjaajana.

Taru Schroderus ja Jan Verho: Protaus – Liikkujan proteiinipainotteinen ruokavalio

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi