Puutarha eri sävyineen antaa väriterapiaa mielelle ja keholle

Värien taikavoima tehoaa kaikkiin ihmisiin – värit vaikuttavat niin olotilaan, kehoon ja mieleen kuin tunnelmiinkin. Keltainen piristää, sininen viilentää ja punainen innostaa toimimaan. Värien lumoa puutarhaan -kirja (Gummerus) auttaa valitsemaan puutarhan kasvit värin mukaan ja rakentamaan puutarhasta paratiisin, joka tuo iloa ja harmoniaa jokaiseen päivään.

Ihmiset ovat käyttäneet värien parantavaa voimaa hoitotyössä jo tuhansia vuosia. Myös puutarhan värit hellivät ihmisiä monin tavoin. Oranssit kukat tuovat mukanaan vauhtia ja riemua. Sinisen sävyt rauhoittavat ja avartavat tilaa. Inspiraatiota kaipaavan kannattaa suosia violetteja kukkia, selkeyttä etsivän valkoisia. Vihreä rauhoittaa, hopea luo ylellisyyttä ympärilleen ja vaaleanpunainen levittää lempeää lämpöä. Kukkien värin ja muodon lisäksi myös lehtien väri ja muoto sekä kasvin koko olemus vaikuttavat siihen, millainen tunnelma kasveilla voidaan luoda.

Värien lumoa puutarhaan -teos neuvoo, millaisissa paikoissa eri värit ovat parhaimmillaan ja kuinka niitä voi korostaa muilla väreillä. Mukana on kymmenen kaunista värimaailmaa, ja väriympyrän avulla opastetaan sommittelemaan erilaisia väriyhdistelmiä. Innostusta ideointiin saa kirjan malli-istutuksista erilaisine kukkineen, köynnöksineen, pensaineen ja puineen, jotka tuovat puutarhaan suojaa, kerroksellisuutta ja ympärivuotista kauneutta. Kasvien valintaa helpottavat kätevät, värin mukaiset kasvitaulukot.

Värien lumoa puutarhaan -teos on koottu ViherPiha-lehden suositusta artikkelisarjasta, jonka on kirjoittanut joukko kotimaisia asiantuntijoita.

Värien lumoa puutarhaan – ainutlaatuinen opas kasvien valintaan

Lisätietoja
Katja Leino, viestintä- ja markkinointijohtaja, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt