Rachel Riley riutuu rakkaushuolien syövereissä

Joanna Nadinin suositusta kirjasarjasta tuttu Rachel Riley on merkillinen tyttö: Hän on täysin omaperäinen mutta kuitenkin maailman tavallisin pikkukaupungin teini, jonka elämä on kaikessa arkisuudessaan traagista ja draamantäyteistä. Yksinkertaista elämää, Rachel Riley (Gummerus) on hulvattoman päiväkirjasarjan neljäs osa.

Rachel Riley riutuu tuskasta ja ikävästä. Syynä on se, että kahdennentoista luokan rockjumala, ihana Justin Statham jätti hänet päättäjäistanssiaisten iltana toisen naisen vuoksi. Justinin uusi ihastus Sophie Jacobs on vieläpä esiintynyt Fairy-mainoksessa, hänen rintansa ovat kokoa 75C ja hänen isänsä keksi mikromuffinit! Kaikki muistuttaa Rachelia Justinista: Häränhäntäliemikeitto, sillä Justin on osa-aikainen lihanjauhaja. Sairaalaelämää-tv-sarja, sillä siinä autokolarin uhrilla oli Doorsin juliste seinällä aivan kuin Justinillakin…

Rachelin tilannetta ei paranna se, että hän täyttää pian kuusitoista. Sen pitäisi olla nuoruusvuosien tärkeä virstanpylväs, jolloin saa tehdä melkein mitä haluaa, mutta Rachelin elämä sinkkuna on vain masentavaa, ja kaiken kukkuraksi hän saa hammasraudat. Rachelin ystävä Scarlet tietää, että Rachel on eron jälkeisen kriisin toisessa vaiheessa. Kolmatta on turha jäädä odottamaan, sillä toinen vaihe voi kestää jopa vuoden. Niinpä he laativat toimintastrategian:

1. Emme haikaile exien perään, vaan nautimme täysin siemauksin sinkkuelämästä.
2. Pysymme erossa kaikista miehistä. (Depis-Ed on poikkeus, sillä hän ei ole varsinaisesti mies. Hän yritti olla tästä eri mieltä, mutta jäi vähemmistöön.)
3. Pysymme uskollisina ystävillemme ja luovumme kaikista muista.
4. Muistamme, että olemme itse vastuussa omasta onnellisuudestamme.

Elämästä tulee paljon helpompaa ja äärimmäisen yksinkertaista ilman rakkaushuolia. Mutta Rachel Rileyn ollessa kyseessä mikään ei ole niin yksinkertaista, varsinkaan mikään mikä liittyy miehiin…

Rachel Riley -sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet kirjat Hanki elämä, Rachel Riley (2009), Haku päällä, Rachel Riley (2010) ja Rakkaus odottaa, Rachel Riley (2011).

Edellisestä kirjasta, Rakkaus odottaa, Rachel Riley, sanottua:
”Huumoria parhaimmillaan, kun elämää mullistavat ongelmat karanneista sammakoista rintaliivien kuppikokoihin päätyvät Rachelin käsiin. Tuloksena on hulvattomia päätelmiä ja järjetöntä hauskuutta!”
–Suosikki

Joanna Nadin
Joanna Nadin (s.1970) on brittiläinen nuortenkirjailija. Ennen heittäytymistään kirjailijaksi hän on toiminut jonglöörinä ja radiotoimittajana sekä kirjoittanut puheita poliitikoille. Inspiraation teinimaailmaan Joanna on saanut omasta nuoruudestaan Saffron Waldenissa, joka on myös Rachelin kotikaupunki.

Yksinkertaista elämää, Rachel Riley
alkuteos My (Not So) Simply Life – Rachel Riley goes back to basics
suomentanut Terhi Leskinen
Ovh 27€