Ratsailta turistille avautuu uudenlainen maailma

Miltä kuulostaisi ratsastaa Ecuadorin tulivuoren rinteillä, Uuden-Seelannin pingviinirannalla, Egyptin hiekkaerämaassa tai Yhdysvalloissa harmaakarhujen mailla? Hevosen selässä lomasta tulee aina seikkailu. Maria Saaren toimittama teos Ratsastusretket (Gummerus) sisältää 13 vauhdikasta ratsastustarinaa eri puolilta maailmaa. Maastoretkillä kuljetaan suomalaisten ratsastajien mukana henkeäsalpaaviin maisemiin, merenrannoille tai uneliaisiin pikkukyliin, joihin turistit muuten harvoin eksyvät.

Lähes jokaisessa maassa on oma kiehtova hevoskulttuurinsa: Irlannissa ja Isossa-Britanniassa voi kopsutella hevosella pubiin, Unkarissa laukata pustalla, Montanassa voi edelleen nähdä intiaanimiehen menevän kauppaan hevosen selässä verkkarit jalassa ilman satulaa. Eri maissa hevosten käsittelytavat voivat olla hyvin erilaisia. Kirjan tarinoiden ratsastajille tuli yllätyksenä, että esimerkiksi Mongoliassa hevosten silittäminen oli kiellettyä, Ecuadorissa hevoset olivat tottuneet raippoihin ja kovaan käskemiseen ja Islannissa hevoset sidottiin ohjaksista. Ratsastusretket-kirja tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä ratsastusmatkaa suunnittelevalle. Tarinat tutustuttavat paikallisiin tapoihin, kulttuuriin ja nähtävyyksiin, ja jokaisen tarinan lopussa on tietoa kyseisen maan ratsastusretkistä hintoineen ja talleista internet-osoitteineen.

Ratsastusretkellä syntyy usein aivan uudenlainen suhde luontoon ja ihmisiin – sekä tietysti hevosiin ja ratsastamiseen. Retkiin sisältyy niin vauhdikkaita laukkaosuuksia, jyrkkiä rinteitä kuin rauhallista nautiskeluakin. Vaarallisilta tilanteiltakaan ei aina vältytä.

”Suorastaan lennämme pitkin ylämäkeen johtavaa polkua. Huumaava ilon tunne valtaa koko kehon, kun tunnen hevosen voimakkaan askelluksen ja vauhdin riemun. Laukkaavien kavioiden jymy kaikuu korvissamme. Ylhäällä mäen päällä rauhoitamme ratsujamme ja jäämme hetkeksi nauttimaan eteemme avautuvasta maisemasta, Atlantin sinisistä tyrskyistä ja saaren vehreistä kukkuloista. Kuusihenkisen ryhmämme iloiset ilmeet kertovat kaiken – tänne kannatti lähteä.”
– Katriina Koski, Azorit

Teoksen kirjoittajat ovat ratsastuksen harrastajia, monet taustaltaan toimittajia. Kirjoittajia ovat Jussi Ahlroth, Suvi Ahola, Kirsi Heiskanen, Katriina Koski, Noora Mattila, Satu Rämö, Anna Saari ja Venla Saari.

Maria Saari (toim.), Ratsastusretket – Laukkaa aavikolla ja Mongolian arolla
Ovh.  30,20€

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi