Reilussa suhteessa vanhemmat ja lapset tottelevat vuorotellen toisiaan

Lastenpsykiatrian erikoislääkärin, perheterapeutin ja kolmen lapsen äidin Janna Rantalan kirja Äiti, älä tottele! (kaiken maailman kasvatusoppaita) on hauskasti kirjoitettu teos maailman tärkeimmästä ihmissuhteesta. Vanhemman ja lapsen välillä kaikki ei ole auvoista, vaan tielle osuu päivittäin haasteita ja karikkoja. Vanhemman kannattaa kunnolla pysähtyä miettimään suhdettaan lapseen ja odotuksiaan sen molempia osapuolia kohtaan. Reilulla kohtelulla ja maalaisjärjellä pääsee pitkälle, mutta on muistettava, että olennainen osa kokonaisuutta ovat myös perheen muut jäsenet.

Tämä kirja opastaa, että kasvatusoppaita ei pitäisi tarvita. Tarvitaan vain järkevä, tasapuolinen suhde perheenjäsenten välillä, mutta se onkin helpommin sanottu kuin tehty. Janna Rantala joutui äidiksi tultuaan itsekin tarkentamaan käsityksiään vanhemmuudesta. Sopivinkaan oppiarvo ei auttanut, kun aamulla lapset eivät suostuneet nousemaan tai syömään, kun puoliso ärsytti ja töihinkin olisi pitänyt ehtiä.

”Kirja syntyi vanhempien toistuvasta kysymyksestä: miten saan lapseni tottelemaan minua tai minun käsitystäni hyvästä elämästä?” Janna Rantala kertoo. ”Mutta minusta kapina, tottelemattomuus ja kyseenalaistaminen voivat olla myös lahjoja, joita lapset meille tarjoavat. Asetu lapsen asemaan ymmärtääksesi kiukuttelua. Tosiaan: Miksi pitää aamulla nousta vaikka väsyttää? Miten niin ei voi olla koko päivää puistossa?” Rantala haastaa.

Kirjassaan Rantala käy viihdyttävästi läpi yhden tavallisen lapsiperhesunnuntain ja sen haastavat tilanteet aamuheräämisestä leikkipuiston ja ruokailujen kautta iltatoimiin. Hän perkaa arkielämämme luutuneita käsityksiä kasvattamisesta, ja opastaa keinoihin, joilla vanhemmat voivat haastaa omat toimintatapansa. Äiti, älä tottele! antaa eväitä rakentaa reilu ihmissuhde lasten kanssa.

”Kunpa emme pakottaisi itseämme ja sitä kautta lapsia tottelemaan kasvatusoppaita, naapurin elämänviisauksia, tai satunnaisen ohikulkijan potentiaalista paheksuntaa. Totellaan mielummin vuorollamme ja järkevässä suhteessa omia lapsiamme, ainutkertaista suhdettamme kunnioittaen”, Rantala summaa.

Janna Rantala
Kolmen lapsen äiti Janna Rantala on lastenpsykiatrian erikoislääkäri, perheterapeutti ja kouluttaja, jolla on perheterapia- ja työnohjausvastaanotto Helsingissä. Hän vastaa Meidän Perhe -lehdessä kasvatuskysymyksiin, bloggasi aiemmin YLE Olotilassa ja aloittaa nyt oman Täähän pistää kampoihin -blogin (http://taahanpistaakampoihin.blogspot.fi/).

Janna Rantala: Äiti, älä tottele! (kaiken maailman kasvatusoppaita)

Kati Turpeinen, tiedottaja, p. 044 349 7790, kati.turpeinen@gummerus.fi