Rosamund Luptonin toinen romaani on herkkä ja kaunokirjallinen trilleri

Luptonin esikoinen, ympäri maailman menestynyt Sisar-romaani (2012), saa tyylillisesti jatkoa Mitä jäljelle jää -kirjassa. Koukuttavaa draamaa ja jännittäviä juonenkäänteitä kirjoittava Lupton osaa kuvata myös tavallista arkea sekä perhesuhteita erityisen kauniisti ja lämpimästi.

”Koulurakennuksesta tuprutti savua. Paksua mustaa savua kuin kokosta. Selvimmin muistan tyyneyteni. Paniikin puuttumisen. Mutta tiesin että se kiiti kohti minua kuin pitelemätön hirviö.”

Koulu on tulessa ja Gracen 17-vuotias tytär Jenny sisällä rakennuksessa. Äiti ryntää pelastamaan tytärtään oman henkensä uhalla. Molemmat joutuvat sairaalaan, ja elämän ja kuoleman rajalla häilyessäänkin Grace kantaa huolta tyttärensä ja muun perheen selviämisestä. Kun vielä käy ilmi, että palo on sytytetty tahallaan, äiti ei voi levätä ennen kuin tyttärelle pahaa tahtonut tuhopolttaja saadaan kiinni.

Mitä jäljelle jää -romaanissa on jännitystä ja siinä tapahtuu kamalia asioita. Samaan aikaan se on kuitenkin lohdullinen tarina valosta ja vapautuksesta ja kertoo ennen kaikkea äidin kaiken voittavasta rakkaudesta lapsiaan kohtaan. Lupton luo aivan uutta genreä kaunokirjallisilla trillereillään, joiden henkilöhahmot ovat uskottavia ja samastuttavia ja joiden tarinoiden lämpö herättää lukijassa suuria tunteita.

”Ajattelen Adamia yläpuolellani, veden pinnalla puhallettavassa pelastusveneessään, jonka toiset ovat hengellään täyttäneet. Ajattelen Jennyä, joka pääsee aikuisuuden rannalle. Luulen että pelko lasteni hukkumisesta osoitti minulle, että kykenen tähän.”

Rosamund Lupton
Englantilainen Rosamund Lupton (s. 1964) on työskennellyt pitkään tv- ja elokuvakäsikirjoittajana. Hänen molemmat romaaninsa ovat olleet huikeita menestyksiä ympäri maailman. Lupton asuu Lontoossa miehensä ja kahden poikansa kanssa.

Rosamund Lupton: Mitä jäljelle jää
Afterwards
suomentanut Tero Valkonen

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi