Rukajärvi-sarjan toisessa osassa niskoittelijat kasvavat sankareiksi

Kenttävartio Joki on suositun sotakirjailija Esa Sirénin yhdeksäs romaani ja Rukajärvi-sarjan toinen osa. Siinä missä Rukajärven korpisissit kuvasi pää kylmänä partisaanien perään painavia sissejä, Kenttävartio Joessa miehet kasvavat sankaruuteen hiljalleen romaanin tapahtumien edetessä. Sirén on tehnyt jälleen mittavan taustatyön ja herättää sen myötä historian henkilöt sekä tapahtumat henkiin.

"Elokuun pilvinen yö 1943. Korpi nukkuu kenttävartio Joen ympärillä, kun poterossaan seisova vartiomies kuulee vaimean risahduksen. Hän pidättää hengitystä, kurkottaa päätään metsäkannasta kohti. Vaikka hän kuinka tuijottaa, yö kätkee kaiken jo parin metrin päässä. Niin on säkkipimeää kuin savupiipussa, hän noituu. Mutta ei tuo ääni ollut kyllä minkään eläimen tekemä…"

Kuukausia laiskoina siltavartijoina eläneet konekiväärikomppanian miehet kieltäytyivät halkomottien tekemisestä. Niskoittelijoista viisitoista lähetettiin rangaistuksena Rukajärven pohjoispuolen korpeen, jossa he joutuivat yhteen monista Tsirkka-Kemijoen varrelle rakennetuista kenttävartioista. Miesten vihaama, lähes kokonaan suon ympäröimä, pieni metsäsaareke oli nimeltään Joki. Elokuussa 1943 neuvostoliittolaiset hyökkäsivät kenttävartioon 300 miehen voimin. Taistelu kesti nelisen tuntia. Syyskuussa neuvostojoukot uusivat hyökkäyksen. Tällä kertaa heitä oli toista tuhatta.

”Ihmettelen, miksi kukaan aikalainen ei ottanut näitä tapahtumia kirjansa aiheeksi. Kyseessä oli sentään koko sodan kovin venäläisten tekemä hyökkäys yksittäistä kenttävartiota vastaan. Kuulostaa uskomattomalta, että niin pieni suomalaisjoukko pysäytti venäläiset kahdesti – vieläpä melko vähin uhrauksin. Mielestäni kyseessä on hieno esimerkki siitä, mitä hyvin johdettu ja hyvähenkinen porukka voi saada aikaan niinkin alkeellisissa olosuhteissa”, Esa Sirén pohtii.

”Kenttävartio Joki oli kaikkein työteliäin teokseni, koska niin monesta asiasta oli sotapäiväkirjoissa useita tulkintoja. Sen ’oikean’ ja kirjaan päätyneen version löytäminen tai päättäminen lyhensi monena yönä uniani. Onneksi sain muutamilta alan ihmisiltä ja sotaveteraaneilta korvaamatonta apua selvitystyössä”, kirjailija summaa.

Esa Sirén
Esa Sirén on syntynyt vuonna 1948 Kouvolassa. Työkseen Sirén valmentaa jääkiekkoilijoita ja kirjoittaa romaaneja. Hänen kiinnostuksensa sotakirjallisuuteen heräsi jo koulupoikana. Sirénin romaanit ovat olleet myyntimenestyksiä, ja hän on vakiinnuttanut paikkansa sukupolvensa parhaana sotakirjailijana.

Esa Sirén: Kenttävartio Joki (Rukajärvi II)
Ovh.34 €

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi