Ruokaa edustuskeittiöön ja kodin kutsuille

Verna Feodorow-Kauniston Edustuskeittiö – Linnan juhlista kodin kutsuille (Gummerus) yhdistää taitavasti kansainvälisen edustuskeittiön ja kotimaisen ruokaperinteen maut.  Ruokaohjeiden lisäksi kirja esittelee edustamisen pitkää historiaa ja erilaisia edustuskäytäntöjä.

Herkullisen ruoan valmistustaitoihin Verna Feodorow-Kaunisto perehtyi opiskellessaan viulistiksi Ranskassa, ja suurlähettilään puolisona Portugalissa hän pääsi paneutumaan myös edustuskeittiön saloihin. Virallisten edustustilaisuuksien ja vastaanottojen emäntänä Verna huolehti monen kansainvälisen vierasjoukon kestityksestä ja viihtyvyydestä. Tämän kirjan neuvot ovatkin hyödyksi kenelle tahansa kutsujen ja juhlien järjestäjälle.

Edustuskeittiö-kirja sisältää noin 150 ruokaohjetta aperitiiveista ja alkupaloista keittoihin ja salaatteihin, liha-, kala- ja kasvisruoista sekä lisukkeista ihaniin jälkiruokiin ja leivonnaisiin. Kirjan esimerkkimenuiden avulla on helppo rakentaa onnistuneita ateriakokonaisuuksia eri tilanteisiin ja kulloisenkin vuodenajan parhaita antimia hyödyntäen.

Kirjan reseptejä höystävät Vernan hauskat tarinat hänen omista kokemuksistaan suurlähettilään puolisona eurooppalaisten aatelisten, kuninkaiden ja valtionpäämiehien vastaanotoilla ja muissa tilaisuuksista. Tunnelmat vaihtelevat vanhan, talvenkolean aatelislinnan intiimistä takkatulen lämmöstä aina helikopterilla pörräävien poliisien ja mustapukuisten turvamiesten saartaman presidentin hikisiin kättelyjonoihin.

”Tuskin mikään osoittaa vieraille enempää arvonantoa ja kunnioitusta kuin rakkaudella ajan kanssa valmistettu ateria.”

Verna Kaunisto-Feodorow
Verna Kaunisto-Feodorow (s.1973) kiinnostui ruuanlaitosta jo lapsena. Musiikki veti kuitenkin pidemmän korren uravalinnassa, ja hän valmistui viulistiksi Ranskassa. Hän on toiminut mm. Luxemburgin kamariorkesterin muusikkona ja viulunsoiton opettajana Pariisissa. Hänellä on kaksi lasta.

Verna Kaunisto-Feodorow: Edustuskeittiö – Linnan juhlista kodin kutsuille

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt