Sodan jaloissa varttuneiden lasten traumat juurtuivat syvälle

Monelle suomalaislapselle sota tarkoitti vuosina 1939–1944 evakkotaipaleelle lähtöä tai joutumista pommitusten keskelle. Kodin menetys, sotaorpous, sotalapseksi lähettäminen, partisaanien hyökkäyksen uhriksi joutuminen tai internoiduksi päätyminen oli tavallista. Sodan haavoittama lapsuus (Ajatus Kirjat) kertoo, millaiset jäljet sota jätti lapsiin. Kirjoittajat ovat sekä sodan tai sen vaikutukset omakohtaisesti kokeneita että asiantuntijoita. Kirjoittajiin kuuluvat muun muassa Terttu Arajärvi, Pirkko Lahti ja Riitta Uosukainen.

”Isäni kaatui sodassa 27-vuotiaana. Keskeneräiseen syrjäseudun kotitaloon, keittiöön ja huoneeseen, jäi asustamaan 27-vuotias äitini viiden lapsen kanssa. […] Ilmeisesti ainoa selviämisen tapa oli sijoittaa lapsia muualle. Kolmivuotias siskoni lähetettiin sotalapseksi Ruotsiin kaksi kertaa. Minut vietiin kolmivuotiaana mummun, äitini äidin, hoiviin, ja myöhemmin äitini nuoremman sisaren luo. […] Herättyäni äiti ja sisko olivat lähteneet. Minut oli jätetty. Minulle ei kerrottu etukäteen sanaakaan suunnitelmasta. Tunnen vieläkin hädän, joka valtasi minut. Itkin ja huusin äitiä ja yritin syvässä hangessa lähteä heidän peräänsä.”
– Orvokki Harjuvaara

Talvi- ja jatkosodan aikaan vuosina 1939–1944 pelko oli läsnä kaikkialla. Lapset joutuivat kokemaan epävarmuutta, niukkuutta, nälkää ja menetyksiä. Pulaa oli kaikesta. Kriisiapua ei ollut sen paremmin aikuisille kuin lapsillekaan. Lapsia ei ollut aikaa kuulla ja kuunnella. Kasvatuskysymyksiin ei ehditty syventyä. Seuraavan sukupolven kasvattamista vanhemmuuteen ei osattu edes ajatella. Mallioppimisen myötä lapset sisäistivät ajan arvomaailman. Lasten oli sopeuduttava, opittava luopumaan ja olemaan valittamatta.

Sodan haavoittama lapsuus sisältää myös nykyisten maahanmuuttajien kertomuksia, joissa on paljon yhtäläisyyksiä suomalaisten sota-ajan sukupolvien muistojen kanssa.

”Me emme tienneet, missä isä oli. Isä kirjoitti äidille: ’Ota lapset ja mene pois täältä Irakista. Jollette lähde, ne tulevat ja tappavat teidät..’ […] Kolme tai neljä kertaa vaihdoimme rekkaa. Sinne oli tehty sellanen pieni kaappi. Salakuljettajat pistivät meidät sinne sisälle. Siellä rekan sisällä oli huono olla niin ettei kukaan nähnyt meitä. Siel kaapissa oli pimeetä ja ahdasta. […] Kolmeen päivään ei päästy ulos kaapista. Meillä oli nälkä. Kerran tuotiin ruokaa. Roskapussi oli meillä vessana. Mun pikkusiskoilla, jotka oli sillon 6- ja 3-vuotiaat, oli pakko olla vaipat koko ajan, se oli vaikeeta.”
– Mahmoud, 12 (kirjoittanut Minna Lähteenmäki ja Marja Tiilikainen)

Anne Kuorsalo ja Iris Saloranta

Yhteiskuntatieteiden maisteri Anne Kuorsalo on vapaa toimittaja ja Iris Saloranta taide- ja sosiaalikasvattaja. He ovat toimittaneet yhdessä teokset Evakkotie (2006) ja Evakkolapset (2005). Kuorsalo on toiminut kirjeenvaihtajana Moskovassa vuosina 1989−1995 sekä ollut mukana kirjoittamassa kirjoja Venäjästä. Saloranta on kertonut taidenäyttelyissään lapsuuden sotakokemuksistaan sekä toiminut sodan lasten taideterapeuttina.

Sodan haavoittama lapsuus
ovh. 36,35

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi