Suomalaisia perinnetaikoja juhannussään ennustamisesta naimalykkyyn

Kulje paljain jaloin aamukasteessa. Heitä suolaa olan yli. Tee onkimiehen taika. Ennusta juhannussää. Kirjailija ja tutkija Paula Havaste on koonnut Taika päivässä -kirjaansa (Gummerus) suomalaisia perinnetaikoja, yhden vuoden jokaiselle päivälle. Kantelettaren ja Kalevalan juhlavuonna 2015 on hyvä aika syventyä suomalaiseen taikaperinteeseen. Kokeile itse, aloittaa voit vaikka juhannustaioista!

Ihminen tarvitsee elämässään lykkyä, hyvää onnea. Ennen vanhaan niin naimalykyn ja lapsilykyn kuin karja-, leipä-, kala- ja linnustuslykyn saamiseksi tehtiin taikoja. Onnen lisäksi taioilla tavoiteltiin muun muassa otollista säätä, varjelusta, terveyttä, kauneutta ja tietysti myös rakkautta. Useat kirjan taioista liittyvät ihmiselämän tärkeisiin hetkiin, naimisiinmenoon, kodin perustamiseen ja lasten saamiseen, sekä vuodenkierron vaiheisiin ja juhlapäiviin. ”Nämä ovat aitoja suomalaisia perinnetaikoja, joita meidän sukujemme kaukaiset naiset ja miehet ovat käyttäneet ikiajat. Joissakin taioissa näkyy kristinuskon tulon vaikutteita, mutta monet niistä ovat säilyneet sellaisinaan pakanauskon kiehtovista ajoista asti”, Paula Havaste kertoo.

Kirjan taiat on jaoteltu vuodenkierron mukaan ja kunkin taian kohdalla on kerrottu sille otollisin aika ja paikka sekä taian vaatimat tarvikkeet. Taikoja on tehty sekä pirtissä että pihamaalla, metsässä ja vesillä sekä tietysti saunassa. ”Suomalaistaioissa ei tarvita monimutkaisia tarvikkeita, ei kristalleja eikä lepakonsiipiä, vaan pitkälle pärjää puukolla, lastuilla ja maasta poimitulla valkealla kivellä”, Havaste toteaa.

Lämmin juhannuksen alusajan sää ennustaa kylmää loppukesää, joten ennen juhannusta sopii toivoa kylmiä säitä ja sadetta. Vain pohjoistuuli juhannuksen alla on pahasta, sillä se vie marjat metsistä.
Juhannuspäivä muuttaa enteet: jos aurinko juhannusaamuna nousee selkeälle taivaalle, vuodesta tulee hyvä.

Paula Havaste
FT Paula Havasteen laajaan tuotantoon kuuluu niin kauno- kuin tietokirjoja, joissa suomalaiset perinteet taikamaailmoineen ovat vahvasti läsnä. Hän on tunnettu perusteellisesta taustatyöstään arkistoissa, museoissa ja kirjastoissa. Kirjat syntyvät kotona metsään avautuvan näkymän äärellä tai kesäpaikassa Saarenmaalla. Päivätyönään Havaste vastaa tiedekeskus Heurekan yleisötapahtumista.

Taika päivässä – 365 + 1 suomaista taikaa
Ovh 25 €

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi