• Gummerus/

Suosittu Hummingbird Bakery paljastaa suosikkireseptinsä teoksessa Leivonnaisia herkkusuille

Lontoolainen Hummingbird Bakery on kuuluisa amerikkalaistyylisistä leivonnaisistaan. Tämän konditorian kuppikakut, browniet, muffinit, juustokakut ja muut periamerikkalaiset herkut ovat suussa sulavia, ja nyt näiden ihanien leivonnaisten ohjeet on jokaisen saatavilla kirjassa Leivonnaisia herkkusuille (Gummerus).

Lontoossa asuva Tarek Malouf sai idean amerikkalaistyylisiä leivonnaisia myyvästä konditoriasta vieraillessaan Pohjois-Carolinassa. Hän kävi leivontakursseja New Yorkissa ja testasi suunnittelemiaan reseptejä. ”Kokeilin ja virittelin lukemattomia reseptejä, kunnes päädyin lopputulokseen, joka mielestäni maistui kaikkein aidoimmalta. Pidin jopa juhlia ystävilleni vain, jotta he voisivat testata reseptejä ja kertoa, olinko saanut ne toimimaan”, Malouf kertoo. Vuonna 2004 hän avasi ensimmäisen konditoriansa Lontoon Notting Hilliin, ja siitä tuli hetkessä huippusuosittu. ”Pian blogeissa alkoi esiintyä suosituksia, ja kavereita kehotettiin Lontoossa käydessään maistamaan kuppikakkujamme.”

Leivonnaisia herkkusuille -kirjassa on Hummingbirdin 60 suosituimman leivonnaisen ohjetta. Vaahtokarkkikuppikakut, täyteläisen suklainen Brooklyn blackout -kakku, klassinen key lime -piirakka ja mehevä porkkanakakku ovat olennainen osa amerikkalaista perinnettä, erityisesti juhlahetkinä. Kirjassa on myös kotoisampia marjaisia makuja, mehevän mausteisia ja pähkinäisiä leivonnaisia sekä pieniä herkkuja suolaisennälkään.

Tarek Malouf, Leivonnaisia herkkusuille – Kuuluisan konditorian suosikkireseptit
alkuteos The Hummingbird Bakery Cookbook
suomentanut Tuija Tuomaala
valokuvat Peter Cassidy