Suurmiehen viimeinen matka

Tammikuussa 2011 tulee kuluneeksi 60 vuotta Suomen marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheimin kuolemasta. Päivi Tapolan Marsalkan kotiinpaluu (Ajatus Kirjat) kuvaa Mannerheimin viimeisiä aikoja sekä Sveitsissä että kotimaassa. Hakumatkasta ja hautajaisista muodostui suuri kansallinen tapahtuma, jota valmisteltiin niin Sveitsissä, Ruotsissa kuin Suomessakin.

Jalkaväenkenraali Kustaa Tapolan lapsenlapsi Päivi Tapola kuvaa Mannerheimin elämän loppuvuosia presidenttikauden jälkeen. Tapola tarkastelee sankarin elämää, sairautta, kuolemaa ja kotiinpaluuta aihetta koskevan kirjallisuuden, lehtileikkeiden ja kirjeenvaihdon valossa.

Kun vastuun vuosien raskas taakka Sveitsissä helpotti, Mannerheim suuntasi tarmonsa muistelmien kirjoittamiseen. Kuoleman lähestyessä hän olikin valmis häviämään viimeisen taistelunsa rauhallisin mielin.

Hänen kuoltuaan Sveitsissä 28.1.1951 uskolliset kenraalit K. A. Tapola ja A. A. Puroma saivat kunniatehtävän noutaa isänmaan sankari takaisin kotiin. Matka ja siihen liittyneet juhlallisuudet herättivät suurta huomiota niin Suomessa kuin ulkomaillakin, ja erityisesti hautajaiset olivat näyttävä kansallinen tapahtuma. Ensi kertaa suomeksi käännetyissä saksan-, ranskan- ja ruotsinkielisissä lehtiartikkeleissa Mannerheim näyttäytyy sankarina myös Keski- Euroopassa ja erityisesti Sveitsissä.

Virallisten lähteiden lisäksi Päivi Tapolalla on ollut käytössään isoisänsä kertomukset ja muistikirja, johon sankarin kotiinpaluu on yksityiskohtaisesti kuvattu. Muistiinpanot ja ainutlaatuinen kuvamateriaali tekevät Marsalkan kotiinpaluusta unohtumattoman matkan historiamme suurmiehen viimeisiin vaiheisiin.

– – voimme todistaa kansalaisillemme, että Suomen Marsalkka on nyt todella kotona. – – Suokoon Kaitselmus, että voimme hoitaa, säilyttää ja suojata Suomen Marsalkkaa miestensä keskellä ison ristin juurella.”

K.A. Tapola

”Presidentti Mannerheim voi siirtyä hyvin ansaittuun lepoon tietoisena siitä, että Suomen kansa ei ole unohtava niitä suuria palveluksia, jotka hän on isänmaalle tehnyt.”
J. K. Paasikivi

Päivi Tapola
Kirjailija Päivi Tapolalta on ilmestynyt aiemmin muiden teosten muassa kaksi sotahistoriallista arvostelumenestystä, Ajan paino – Jalkaväenkenraali K. A. Tapolan elämä (2004) ja Kenraalien kirjeet (2007).

Päivi Tapola, Marsalkan kotiinpaluu
Ovh. 42,40 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi