Tommy Tabermannilta romaani aikuisen naisen ja nuoren pakolaispojan suhteesta

Rakastetun runoilijan ja rakkauden apostolin Tommy Tabermannin lumoava romaani Naaras (Gummerus) on kertomus keski-ikäisen naisen ja pakolaispojan kielletystä suhteesta, pohjattomasta kaipuusta, rakkauden voimasta ja siitä, mikä hinta intohimosta on maksettava. Teoksellaan Tabermann haluaa ottaa kantaa rasismiin – aihe on valitettavasti päivä päivältä ajankohtaisempi.

Marian pihalla seisoo yksinäinen poika, jolla on tumma, lähes sinertävän musta iho ja villieläimen katse. Kuka tämä poika on? Miksi hän tuli juuri tänne? Maria alkaa pitää huolta pojasta, Pantterista, antaa tälle ruokaa ja yösijan. Äidillinen huolenpito muuttuu kuitenkin pian rakkaudeksi ja intohimoksi, jota Maria ei enää avioliitossaan saanut. ”Ensin se tuntui ihmeelliseltä, sitten vain ihanalta: hän ui perhosta syvällä sinertävässä vedessä, jonka läpi valo lankesi. Pantterin kädet hänen käsissään, Pantterin iho hänen ihonsa peittona, Pantterin kävely, juoksu ja hiljainen hiipiminen hänen sisässään, kunnes atomit halkesivat, haudat aukesivat, ajanlasku alkoi uudelleen, eikä kärsimystä eikä yksinäisyyttä enää ollut, silkka kirkas valo, kimmellys ja yhteinen huuto, joka ei kummunnut kivusta, vaan riemusta olla ihminen maan päällä, mies ja nainen, sulautua yhdeksi. […] Sen illan jälkeen heidän ruumiinsa eivät halunneet eivätkä osanneet enää olla yksin.” Naaras on raadollinen tarina rakkaudettomista avioliitoista, jollaisessa elää myös Marian ystävätär Martta, huora, jonka vakioasiakas on Marian aviomies. Molemmat naiset saavat kokea avioliitossaan väkivaltaa, turvattomuutta ja ahdistusta. ”Mies oli iso ja vahva, ja kun se halusi väkisin, sitä ei pidätellyt mikään. Se otti kiinni käsistä ja punnersi jaloilla sääret erilleen. Ja jos muu ei tepsinyt, se kiskoi tukasta pitkin lattiaa, niin että matolta löytyi aamulla suuria hiustukkoja. Aamulla se ei muka muistanut mitään ja ihmetteli miksi Martta oli niin pahalla tuulella. Kun sille kertoi, se ryhtyi katuvaiseksi ja vannoi, että se oli viimeinen kerta. Ellei muu auttanut, se rupesi pillittämään ja ruikutti kuinka huono ihminen se oli, kerjäsi sääliä.” Eräänä aamuna lapsi liikahtaa Marian kohdussa ensimmäistä kertaa, ja hän tietää, että maailmassa on yhä toivoa. Samana aamuna joenrannasta löydetään tapettu joutsen, jonka siivet on sidottu. Onko joutsen viesti tuonpuoleisesta? Kuka joutsenen on tappanut ja miksi? TOMMY TABERMANN Tommy Tabermann on Suomen suosituin runoilija, jonka sanat ovat koskettaneet lukemattomia suomalaisia ja tehneet hänestä kulttuuri-ikonin, kaikkien tunteman rakkauden apostolin. Hänen tuotantoonsa kuuluu myös useita proosateoksia, jotka ovat sävyltään lyyrisiä ja vereviä ja puhuvat intiimiä kieltään rakkauden janosta ja erotiikan pakahduttavasta voimasta. Tabermannilta ilmestyi runoteos Veren sokeri vuonna 2008 sekä Eroottiset runot -kooste ja äänikirja keväällä 2009.