• Gummerus/

Törni kärkeen -romaani kertoo mielenkiintoisia yksityiskohtia legendaarisesta sotasankarista

Sotakirjailija Esa Sirénin uutuusromaani Törni kärkeen (Gummerus) aloittaa romaanisarjan, joka kertoo kolmen maan armeijassa palvelleesta sotilaasta ja Mannerheim-ristin ritarista Lauri Törnistä (1919–1965). Kirjan tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1941. Romaanin punaisena lankana toimivat fiktion yhdistämät sodan faktat.

Eversti Paalun johtama 1. divisioona raivaa kesällä -41 tietään kohti Petroskoita. Savinovon veristen taisteluiden jälkeen vanhempia isäntiä kotiutetaan. Kevyt Osasto 8 saa vahvistusta suoraan Saksasta, kaksi kovaa SS-upseeria. Toinen heistä on kielitaidottomana Saksassa turhautunut Lauri Törni. Ei mene kauaakaan, kun Törni saa alleen Vickers-panssarivaunun ja legenda saa alkunsa.

Törnin tarina on kiinnostanut Siréniä armeija-ajoista saakka. ”Kävin armeijaa vuonna 1968, kun valkokankaille tuli hieno elokuva Vihreät Baretit. Pääosassa oli John Wayne. Kun kuulin, että filmi kertoi meidän Törnistä, heräsi kiinnostus heti. Olen lukenut paljon Törnistä kertovia kirjoja, mutta en ole löytänyt niiden joukossa yhtään minun tyylistäni romaania. Ne kaikki olivat pikemminkin tietokirjoja tai omakohtaisia muistelmia. Siksi päätin nyt itse kirjoittaa Törnistä kertovan romaanisarjan”, Sirén kertoo.

Taustatutkimuksen tekeminen oli Sirénille kova ponnistus. Hän kaivoi tietoa sotapäiväkirjoista, joukko-osastojen historiikeista, aikaisemmista Törniä koskevista kirjoista, veteraanien kertomuksista ja TK-miesten valokuvista. Sirénin mukaan tämän romaanin kirjoittaminen on ollut hänen pitkän kirjailijanuransa tähän asti vaativin työ. ”Romaanisarjan aloittaminen oli erittäin haasteellista, mutta toisaalta myös hyvin mielenkiintoista salapoliisityötä. Tässä kirjassa olen lähempänä täyttä totuutta kuin koskaan ennen”, Sirén selvittää.

Perinpohjainen taustatyö kuitenkin kannatti. Sirén löysi Törnistä useita mielenkiintoisia yksityiskohtia. ”Törnin sota ei todellakaan sujunut kuin rasvattu. Hänellä meni monesti hommat ihan toisin kuin oli syytä odottaa. Yllättävintä ehkä oli hänen elinkaarensa pituus. Kun hänelle anottiin Marskin ritarin arvoa, niin perusteluiden lopussa huomautetaan: antakaa se mitali nyt ennen kuin hänen satumainen tuurinsa loppuu.

Esa Sirén
Esa Sirén on syntynyt vuonna 1948 Kouvolassa. Pitkän jääkiekkovalmentajanuran tehneen Sirénin viimeisin komennus oli Sveitsissä HC Davosin juniorien parissa. Sotakirjallisuus on kiinnostanut Siréniä koulupojasta saakka. Hänen omat romaaninsa ovat olleet myyntimenestyksiä, ja hän on vakiinnuttanut paikkansa sukupolvensa parhaana sotakirjailijana. Tällä hetkellä hän työstää toisen Törni-romaanin sisältöä ja nauttii kesästä mökillään.

Esa Sirén, Törni kärkeen
Ovh 35 €