• Gummerus/

Tuliaiset Moskovasta jatkaa Matti Röngän kulttimaineeseen noussutta Viktor Kärppä -sarjaa

Uutispäällikkö, dekkaristi Matti Röngän viidennessä romaanissa Viktor Kärppä hoitaa kiinteistöbisneksiään ja sotkeutuu tahtomattaan salaiseen hankkeeseen. Hän joutuu selvittämään, kuka juonittelun taustalla on. Tuliaiset Moskovasta (Gummerus) kuljettaa lukijat Helsingistä järvisuomeen, Petroskoihin ja Moskovaan ja liikkuu harmaalla alueella, virkamiesten ja järjestäytyneen rikollisuuden välimaastossa.

Paras agentti on sellainen, joka ei itse tiedä suorittavansa tehtävää. Viktor Kärppä sovittaa kiinteistöbisneksiään alkavaan lamaan. Venäjällä riittää varakkaita, jotka tahtovat kakkosasunnon järven rannalle Suomeen. Petroskoin liikeneuvotteluissa Viktor tapaa kuitenkin vanhan tuttavansa Vronskin ja joutuu tahtomattaan mukaan salaiseen hankkeeseen, jonka luonne paljastuu vähitellen. Supo, venäläiset viranomaiset ja rikollisjengi kannoillaan Viktor selvittää, mistä on kyse. Paljastuu, että myös läheiset ihmiset voivat olla valmiita pettämään. Tuliaiset Moskovasta -romaanin kerronta on letkeää ja humoristista. Rönkää on kiitetty vetävästä kielestä, hersyvästä tyylistä ja teemojen ajankohtaisuudesta. Päähenkilö Viktor Kärppä on rajankävijä, joka elää Suomen ja Venäjän, lain ja laittomuuden sekä perhevelvoitteiden ja ystävänpalvelusten välimaastossa. Kärppä on noussut kriitikoiden ja lukijoiden suosioon myös ulkomailla. Röngän Ystävät kaukana -romaani sai ensimmäisenä suomalaisena pohjoismaisen Lasiavain -dekkaripalkinnon vuonna 2007. Röngän esikoisromaani Tappajan näköinen mies ilmestyi 2007 saksaksi nimellä Der Grenzgänger ja piti hallussaan kriitikoiden suosituslistan kärkisijoja neljä kuukautta. Röngän toinen romaani Bruderland julkaistiin Saksassa keväällä 2008, ja kolmas romaani Russische Freunde ilmestyy helmikuussa 2010. ”Kukaan ei kirjoita yhtä innostuneesti trokareiden, salakuljettajien ja pimeän kaupan maailmasta.” – Tagesspiegel ”Viktor Kärpässä on ainesta kulttihahmoksi. Yksinkertaisesti nerokasta!” – Emsdettener Vokszeitung MATTI RÖNKÄ Matti Rönkä on syntynyt 1959 Outokummusta ja asuu nykyään Helsingissä. Hän on valmistunut toimittajaksi Sanoma Oy:n toimittajakoulusta ja valtiotieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Kirjoittamisen lisäksi hän työskentelee uutispäällikkönä Ylen tv-uutisissa. Hän on aiemmin julkaissut neljä romaania, joista Ystävät kaukana sai Vuoden johtolanka -palkinnon 2006 ja ensimmäisenä suomalaisena pohjoismaisen Lasiavain-dekkaripalkinnon 2007. Kirjojen oikeuksia on myyty viiteen maahan, ja erityisesti Saksassa Viktor Kärppä on lumonnut kriitikot. MATTI RÖNKÄ, TULIAISET MOSKOVASTA 240 sivua Ovh. sid. 32 €