• Gummerus/

Upeasti hehkuva esikoisromaani jatkaa nuorten afrikkalaisten naiskirjailijoiden esiinmarssia

NoViolet Bulawayon värikäs ja kiihkeä esikoisromaani on kirjamaailman puheenaihe ja arvostelumenestys. Me tarvitaan uudet nimet oli Booker-finalisti ja voitti National Book Awardin nuorten kirjailijoiden palkinnon. Zimbabwesta Yhdysvaltoihin muuttanut Bulawayo on afrikkalaisen kirjallisuuden tuoreita nimiä ja yksi heistä, jotka käsittelevät maanosansa historiaa ja nykypäivää peilaamalla sitä elämään länsimaissa. Erityistä kiitosta hän on saanut autenttisesta lapsen ja teinin kertojanäänestä sekä omintakeisesta kielestä, jonka rytmin suomentaja Sari Karhulahti on hienosti tavoittanut.

”Ei ole mitenkään vaikeaa päästä pois Paratiisista koska kaikki äidit laittaa tukkaa ja puhuu – ei ne ikinä mitään muuta teekään. Ne vain vilkaisee meitä kun me kuljetaan peräkanaa hökkeleiden ohi ja kääntää sitten pään poispäin. Niistä miehistä, jotka on jakarandan alla, ei myöskään tarvitse olla huolissaan koska ne ei ikinä katso muuta kuin niiden tammipeliä. Vain pikkukakarat näkee meidät ja yrittää lähteä meidän perään mutta kun Kovanaama pamauttaa ensimmäisenä tulevaa ilkialastonta poikaa nyrkillä sen isoon päähän ne kaikki kääntyy takaisin.”

Kymmenvuotias Kulta asuu ystävineen hökkelikylässä nimeltä Paratiisi. He käyvät guavavarkaissa, yrittävät saada vauvan pois Chipon vatsasta, laulavat Lady Gagaa niin kovaa kuin jaksavat – ja pitävät kiinni muistoista ajalta Ennen. Ennen kuin sotilaskaartit tuhosivat heidän kotinsa, ennen kuin koulut suljettiin, ennen kuin heidän isänsä lähtivät vaarallisiin töihin vieraille maille. Mutta Kulta saattaa pelastua; hänellä on täti Amerikassa. Päästessään etsimään Amerikan kuuluisaa yltäkylläisyyttä Kulta joutuu kuitenkin toteamaan, että myös uudessa paratiisissa on omat haasteensa, eikä uuden elämän rakentaminen kaukana kotoa ole helppoa.

”Stina sanoi myös, että lähtö kotimaasta on kuin kuolema, ja kun sinne palaa, on kuin eksynyt aave, joka tulee takaisin maan päälle ja harhailee ympäriinsä tyhjä katse silmissä. En halua olla eksynyt aave, kun palaan omaan maahani, mutta en oikein tiedä, palaanko sinne tosiaan. Onko Paratiisi siellä, kun menen takaisin?”

NoViolet Bulawayo
NoViolet Bulawayo (s. 1981) on syntynyt Tsholotshossa vuosi Zimbabwen itsenäistymisen jälkeen. Kahdeksantoistavuotiaana hän muutti Kalamazoohon Michiganin osavaltioon ja opiskelee nyt Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa. Hänen novellejaan on julkaistu lukuisissa amerikkalaisissa kirjallisuuslehdissä ja Bulawayo on kerännyt jo useita kirjallisuupalkintoja sekä ehdokkuuksia. Me tarvitaan uudet nimet oli maailmalla vuoden 2013 kirjallinen sensaatio, ja Bulawayo kuuluu mm. Chimamanda Ngozi Adichien ja Taiye Selasin kanssa uuden vuosituhannen merkittävimpiin afrikkalaisiin kirjailijoihin.

NoViolet Bulawayo: Me tarvitaan uudet nimet
We Need New Names
suomentanut Sari Karhulahti

Kati Turpeinen, viestintäharjoittelija, p. 050 383 6786, kati.turpeinen@gummerus.fi