Urheilukalastuksella on Suomessa pitkät perinteet

Eräkirjailija ja valokuvaaja Juha Jormanainen on pitkän linjan kala- ja metsämies. Kirjassa Urheilukalastus – Kalojen ja vieheiden viemää (Gummerus) hän kertoo omien kokemustensa kautta suomalaisen urheilukalastuksen alkuajoista ja harrastuksen kehittymisestä viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana.

Urheilukalastus-teos käy läpi kotimaisen urheilukalastuksen historiaa ja lähihistoriaa sekä vieheitä ja niiden valmistajia ennen ja nyt. Kirja esittelee myös kuuluisia kalamiehiä aina Juhani Ahon oppi-isästä Rudolf Ahoniuksesta Tenon elävään legendaan Mauno Bogdanoffiin. Juha Jormanainen kertoo hauen perhokalastuksen tulosta Suomeen, talvisen taimenkalastuksen uudelleensynnystä, kalastuksen alkuvaiheista Kymijoella ja Tenon huippuvuosista. Persoonallisen perspektiivin urheilukalastuksen historiaan tuovat kirjan tekijän omat kokemukset kalamiehenä vuosikymmenten varrella valokuvin höystettynä.

1800-luvun lopussa maamme urheilukalastusvedet olivat maailmanluokkaa ja ulkomaiset kalamiehet kansoittivat niiden rantoja. Tällä hetkellä reittivesijärvien taimen- ja järvilohikannat ovat surkeassa kunnossa. Urheilukalastajien on vaadittava yhä ponnekkaammin vaellusesteiden poistamista ja taimen- sekä järvilohikantojen palauttamista reittivesistöihimme.

”Voimme olla ylpeitä kalastusperinteestämme ja suomalaisista vieheistä. Nykyhetken lisäksi katse on suunnattava tulevaisuuteen. Meillä on mahdollisuus kohentaa monen joen lohikantoja. Me voimme palauttaa järvilohen vesistöihimme. Me pystymme hävittämään vaellusesteet taimenilta ja järvilohilta reittivesistöissämme. Me pystymme nostamaan Suomen urheilukalastuksen huippumaaksi. Se vaatii vain tahtoa ja konkreettisia tekoja – myös poliitikoilta”, Juha Jormanainen sanoo.

Juha Jormanainen

Juha Jormanainen (s. 1957) on eräkirjailija ja ammattivalokuvaaja. Hän harrastaa kypsiä viinejä, ruoanlaittoa, golfia sekä viherkasvien saattohoitoa. Jormanainen on kirjoittanut ja kuvittanut lukuisia tietokirjoja, kuten Eronneiden ja karanneiden keittokirja (2007), Metsästäjän käsikirja (2008), Golf – Parempi pelikierros (2009) ja Lohestajan opas (2009).