Vaaraa ja intohimoa Rooman yössä

Kosto ikuisessa kaupungissa on itsenäinen jatko-osa Vera Valan esikoisromaanille Kuolema sypressin varjossa, joka aloitti aistikkaan Arianna de Bellis tutkii -sarjan. Luvassa on tiivistyvää jännitystä ja sensuellia romantiikkaa tällä kertaa helteisenä hehkuvan Rooman kaduilla ja piazzoilla. Silmiä hivelevä maisema tuoksuineen ja kihisevine juonenkäänteineen avaa lukijan eteen nautinnollisen maailman, johon voi uppoutua.

”On pimeää, katuvalot luovat puiston nurkkiin houkuttelevia varjoja. Laura kävelee nopeasti. Pimeys yhdistää meitä. Olemme kumpikin yöeläimiä. Saalistajia. Meillä kummallakin on salaisuutemme. Viihdymme pimeässä, katseiden ulottumattomissa. Piilossa ihmisiltä, jotka määrittelevät meidät ja kuvittelevat tuntevansa meidät. Mutta kukaan ei tunne minua. Ei varsinkaan Laura. Hän luulee tietävänsä. Oikeasti hän ei tiedä mitään.”

Yksityisetsivä Arianna de Bellis saa toimeksiannon parlamentaarikko Anna Lucarellilta, joka epäilee sisarpuolensa olevan vaarassa. Kun Laura löytyy kuolleena, Arianna potee syyllisyyttä ja alkaa selvittää tapausta, vaikka Lucarelli kieltää. Laura oli sisarensa vastakohta: hymyilevä ja herkkä assyriologian professori. Hän oli myös ympäristöaktivisti ja kuului Italian ja Ranskan välistä luotijunaratatunnelia vastustavaan liikkeeseen.

Puhuttaessaan Lauran kollegoita Assyriologian laitoksella Arianna huomaa pian tiiviin yhteisön jännitteet. Pinnan alla hiertävät kateus, kostonhimo ja salatut halut. Selvittäessään Lauran yhteyksiä anarkistipiireihin Arianna pääsee myös pahamaineisen, jalkaansa ontuvan Marcon jäljille. Arianna huomaa joutuneensa keskelle vaarallista tapahtumaketjua, sillä kovilla panoksilla pelaava Marco suunnittelee jotain arvaamatonta.

"Kosto ikuisessa kaupungissa on rakkaudentunnustus vanhalle kotikaupungilleni. Halusin tarjota myös lukijoille mahdollisuuden eläytyä aidon Rooman kesäisiin näkyihin ja tuoksuihin. Omat kokemukseni yliopisto-opiskelijana ovat olleet tärkeitä, ja olen hyödyntänyt armotta myös mahdollisuuttani tarkkailla niin Rooman seurapiirielämää kuin kaupungin yöelämän varjoisia puolia. Tapaamani ihmiset poliitikoista lain pimeämmällä puolella kulkeviin ovat inspiroineet sekä henkilöhahmojen että juonen kehittelyä". kirjailija Vera Vala kertoo romaanistaan.

Vera Vala
Suomalainen Vera Vala on asunut Italiassa 15 vuotta. Hän on opiskellut kieliä ja kirjallisuutta sekä Helsingissä että Roomassa. Opintojen ohella hän on työskennellyt lentoemäntänä, kielten opettajana ja kääntäjänä. Nykyisin Vera asuu Torinon seudulla italialaisen miehensä ja tyttärensä kanssa. Hän on intohimoinen ruoanlaittaja, innokas kestävyysjuoksija ja laiskanpulskea laitesukeltaja. Ammatikseen Vera bongailee murhaajaehdokkaita piazzoilta ja kääntää Aku Ankan taskukirjoja.

Vera Vala: Kosto ikuisessa kaupungissa

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi