• Gummerus/

Vallattomat löytökoirat mullistavat uusien omistajiensa elämän Lucy Dillonin romaanissa

Lucy Dillonin lämminhenkisessä romaanissa Eksyneiden sydänten koti (Gummerus) uutta mahdollisuutta eivät saa vain hylätyt koirat vaan myös niiden uudet omistajat. Hauska ja ihastuttava löytökoirahoitolan elämästä kertova teos sai Britannassa Romantic Novel of the Year -palkinnon vuonna 2010.

Nelikymppisellä Rachel Fieldingillä tuntuu menevän pieleen kaikki: hän menettää yhdellä kertaa niin työpaikkansa, elämänsä rakkauden kuin asuntonsakin. Kaiken lisäksi Rachel saa tädiltään perinnöksi talon, koiran ja kokonaisen kennelin maaseudulta. Eikä hän ole edes koiraihminen! Vastahakoisesti Rachel muuttaa Lontoosta Longhamptonin kylään ja ryhtyy jatkamaan tätinsä työtä: etsimään uusia koteja löytökoirille. Rachel huomaa pian, että löytökoirilla on ihmeellinen taipumus mullistaa uusien omistajiensa elämä, niin myös hänen omansa.

Eksyneiden sydänten koti -romaanin taustatyötä tehdessään Lucy Dillon kuuli paljon tarinoita löytökoirista, eivätkä kaikki niistä suinkaan olleet onnellisia. ”On masentavaa, kuinka huolettomasti omistajat hylkäävät heihin kiintyneitä terveitä eläimiä vain siksi, etteivät jaksa enää hoitaa niitä, tai laiminlyövät lemmikkejään antamalla niille liikaa ruokaa ja liian vähän liikuntaa – sekin on eläinrääkkäystä.”

Niin lukijoiden kuin kriitikoidenkin rakastama Lucy Dillon on kahden bassetin emäntä. Hän tarkkailee mielellään omistajien ja koirien vuorovaikutusta, joten Eksyneiden sydänten koti -romaanin koirat olivat hänelle luonnollinen aihe kilpatanssimaailmasta kertovan Paritanssia-esikoisromaanin jälkeen. ”Tanssimalla ilmaistaan tunteita, joista on vaikea puhua. Samalla tavoin lemmikkien kautta voidaan joskus ilmaista sisimpiä tunteita”, Dillon kertoo.

”Hurmaava ja hauska kirja – mahtava tarina, jota ei voi lopettaa kesken.”
–The Bookbag

”Sydäntä lämmittävä tarina ja takuuvarma hitti!”
–Take a Break

Paritanssia
-kirjasta sanottua:
”Ihastuttava esikoisromaani […] Kirja imaisee tanssin pyörteisiin eikä sitä malta laskea käsistään muuta kuin ehkä pikaiselle foxtrotille taukoliikuntana.”
–Seura

Lucy Dillon
Lucy Dillon (s. 1974) on kotoisin Luoteis-Englannin Cumbriasta. Nykyisin hän viettää aikansa Lontoossa ja maaseudulla, jossa hän nauttii pitkistä kävelyistä bassettiensa Violetin ja Bonhamin kanssa.

Lucy Dillon, Eksyneiden sydänten koti
alkuteos Lost Dogs and Lonely Hearts
suomentanut Ulla Lempinen

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt