• Gummerus/

Vera Valan neljäs Italia-dekkari käsittelee uskontoja katolisuudesta Horuksen palvontaan

Vera Valan neljäs Arianna de Bellis -dekkari vie lukijan Alppien kehystämään, esoteerisista mysteereistään tunnettuun Torinoon. Tuomitut (Gummerus) kertoo Piemontea piinaavasta pappien murhasarjasta ja oudosta Horus-jumalaa palvovasta uskonlahkosta. Vera Vala on asunut Italiassa 18 vuotta, joista viisi vuotta Torinon seudulla. Italia ihmisineen, maisemineen, makuineen ja tuoksuineen on aidosti läsnä hänen dekkareissaan.

Yksityisetsivä Arianna de Bellis matkustaa Torinoon selvittämään sukulaistyttönsä asioita. Yhteys perheeseen on katkennut Marilenan muutettua pois kotoa ja liityttyä Damanhur-lahkon jäseneksi. Nyt omaiset uskovat hänen olevan jonkinlaisessa vaarassa. Samaan aikaan Torinoon saapuu myös Ariannan veli, jesuiittapappi Ares, jonka tehtävänä on seurata käynnissä olevia murhatutkimuksia Vatikaanin edustajana. Tutkimusten edetessä Damanhur-lahkon menneisyydestä paljastuu huolestuttavia asioita, jotka saattavat kytkeytyä murhiin.

Tuomitut-romaania kirjoittaessaan Vera Vala tutustui Italiassa toimiviin uskonnollisiin yhteisöihin. Hän kertoo aikoneensa alun perin keksiä itse lahkon romaaniaan varten. ”Eräässä italialaisia lahkoja käsittelevässä kirjassa nostettiin esille Piemontessa perustettu Damanhur-lahko. Kun luin tämän Horus-jumalan reinkarnaatiota palvovan lahkon toiminnasta ymmärsin, ettei minun tarvitse keksiä juuri mitään. Damanhur-lahko on oikeasti vielä oudompi ja mielikuvituksellisempi kuin olisin koskaan kyennyt itse keksimään”, hän toteaa.

Vala tunnustaa historian olevan intohimonsa. ”Halusin valita romaanini näyttämöksi sellaisia paikkoja, jotka ovat itselleni merkityksellisiä, kuten Sacra di San Michelen luostarin tai Torinon katedraalin, jonka kappelissa kävin katsomassa Torinon pyhää käärinliinaa. Rakkaus historiaan ja muinaishistoriaan syttyi jo lapsena. Kun muut etelänlomillaan makasivat rannalla, minun perheeni kiersi raunioita ja museoita. Opiskelin historiaan myös sivuaineena yliopistossa. Italiassa on mahdotonta asua törmäämättä jatkuvasti menneisiin vuosisatoihin.

Vera Vala
Vera Vala on asunut Italiassa 18 vuotta. Hän on opiskellut kieliä ja kirjallisuutta sekä Helsingissä että Roomassa. Opintojen ohella hän on työskennellyt lentoemäntänä, kielten opettajana ja kääntäjänä. Nykyisin hän asuu Pohjois-Italiassa italialaisen miehensä ja tyttärensä kanssa. Vapaa-aikanaan hän opiskelee italialaisen keittiön saloja ja muinaishistoriaa. Ammatikseen Vera bongailee murhaajaehdokkaita piazzoilta ja kirjoittaa Italia-aiheisia kolumneja.

Vera Vala, Tuomitut

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi