• Gummerus/

Verenjanoa Dallasissa jatkaa ilmiömäisen suosion saanutta Sookie Stackhouse -kirjasarjaa

Menestyksekkään Sookie Stackhouse -kirjasarjan toinen osa Verenjanoa Dallasissa jatkaa Bon Tempsin pikkukaupungissa tarjoilijana työskentelevän Sookien ja hänen vampyyriystäviensä tarinaa. Amerikkalaisen Charlaine Harrisin luoma aikuisyleisölle suunnattu sarja on ilmiö vailla vertaistaan. Pienen piirin suosikista on vajaassa kymmenessä vuodessa tullut maailman luetuimpia kirjasarjoja. HBO:n suosittu tv-sarja True Blood perustuu Sookie Stackhouse -romaaneihin.

”Hänen huulensa olivat yhtä viileät kuin hänen äänensäkin. Siihen piti vain tottua. Kuten siihenkin, ettei hänen sydämensä lyöntejä kuullut, jos painoi pään hänen rinnalleen. ’Hyvää iltaa, kullannuppu’, hän sanoi hiljaa. Sujautin tiskin yli lasillisen japanilaisten kehittämää synteettistä B-negatiivista, ja hän kulautti sen ja nuolaisi huuliaan. Melkein välittömästi hänen ihonsa näytti punertavammalta.”

Vaikka Sookie Stackhouse on korviaan myöten rakastunut vampyyripoikaystäväänsä Billiin, on hänen elämänsä kaikkea muuta kuin mutkatonta. Seurustelu vampyyrin kanssa on tuonut rakkauden, jännityksen ja seikkailun lisäksi mukanaan alituisen anemian uhan sekä lyhyeksi jääneet yöunet. Kaiken kukkuraksi pikkukaupungin rauhaa häiritsee murhaaja ja vaarallinen mainadi, jonka hyökkäyksen kohteeksi Sookie joutuu.

Kun Billin vampyyriystävät pelastavat Sookien oudon hirviön aiheuttamilta tappavan myrkyllisiltä haavoilta, vaatii paikallisten vampyyrien johtaja Sookien vastapalvelukseksi mukaan Dallasiin etsimään kadonnutta vampyyriä. Soluttautumismatkalla epäkuolleiden päämajaan Sookien taito lukea ajatuksia tulee tarpeeseen. Sookie on joutua tuon tuosta vaarallisiin tilanteisiin niin verenjanoisten vampyyreiden, yliluonnollisten olentojen kuin vampyyrivastaisten fanaatikkojenkin takia – ja etenkin jälkimmäisistä tulee todellinen riesa…

Ensimmäinen Sookie Stackhouse -romaani Veren voima julkaistiin suomeksi kesäkuussa. Tv-sarjan toinen tuotantokausi pyöri parhaillaan TV2:n maanantai-illassa.

Veren voimasta sanottua:

”Veren voima jatko-osineen tarjoaa pirullisen koukuttavan lukuelämyksen.”

– Turun Sanomat

”Kauhun, juonittelun, jännityksen ja huumorin yhdistäminen on taitolaji, jonka Harris taitaa.”
– Yhteishyvä

”Vaihtoehto perinteiselle kauhulle ja kliseille, tässä yhdistyvät viihdelukemistojen ja jännityksen parhaat puolet hieman uudella ja merkillisen koukuttavalla tavalla.”
– www.kirjavinkit.fi

Charlaine Harris
Mississipissä vuonna 1951 syntynyt Charlaine Harris on Yhdysvaltain luetuimpia kirjailijoita. Hän asuu Magnoliassa, Arkansasin eteläosassa, puolisonsa ja kolmen lapsensa kanssa.

Charlaine Harris, Verenjanoa Dallasissa
alkuteos Living Dead in Dallas