Pohjola Sairaalan uusiin toimipisteisiin älykkäät Inoroom™-leikkaussalit

OP Ryhmään kuuluva Pohjola Sairaala hankkii uusiin rakennettaviin sairaaloihinsa Inoroom™-leikkaussalit. Inoroom™ on älykäs leikkaussali-innovaatio, jonka takana on kolme suomalaista oman alansa huippuosaajaa: Halton, Hermetel ja Merivaara.  Sopimus käsittää neljän leikkaussalin toimittamisen Ouluun ja kolmen Kuopioon.

Pohjola Sairaalan palvelukonseptissa asiakas on kaiken toiminnan keskiössä ja hoitoketju pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä. Samat tavoitteet ovat ohjanneet Inoroom™-leikkaussalien tuotekehitystä. Kokonaistoimitukset sisältävät kaiken nykyaikaisilta leikkaussaleilta vaadittavan suunnittelusta asennukseen ja huoltoon kuten leikkaussalien puhdastilarakenteet, rakenteisiin integroidun sairaala- ja talotekniikan, älykkäät ohjausjärjestelmät, standardit täyttävän hygienianhallinnan, käyttäjäystävälliset käyttöliittymät, käyttökoulutuksen ja ylläpidon.

”Tilaamisen helppous, työskentely- ja potilasmukavuus sekä tilojen käytön sujuvuus vakuuttivat hankintatyöryhmämme. Saamme esimerkiksi sovitettua salin ilmanvaihdon leikkauskohtaisesti hygieniastandardien mukaisiksi. Säädettävä huonelämpötila ja valaistus, vedottomuus ja hyvä akustiikka tukevat mahdollisimman miellyttävää operaatiota. Monikäyttöisyyden ansiosta voimme tehdä yhdessä salissa päivän aikana eri puhtausluokan toimenpiteitä”, sanoo yksikön päällikkö Nina Vesaniemi Pohjola Sairaala Helsingistä.

”Helsingin, Tampereen, Kuopion ja Oulun lisäksi tulemme rakentamaan Pohjola Sairaalan Turkuun. Sen jälkeen valtaosa asiakkaistamme asuu alle kahden tunnin ajomatkan päässä terveyspalveluistamme. On kaikkien etu, että ihmiset saadaan nopeasti terveiksi ja töihin. Lisäksi kiinteistönomistajalle ja palveluntarjoajalle on tärkeää, että sairaaloiden rakentamisen ja käytön aikaiset kustannukset pystytään budjetoimaan mahdollisimman tarkasti etukäteen. Inoroom™-leikkaussalit vastaavat omalta osaltaan näihin vaatimuksiin. OP Ryhmälle on suuri ilo, että yhteisen innovaation takana on kolme suomalaista, omilla erikoisaloillaan ansioitunutta yritystä, kertoo rakennuttajapäällikkö Kari Kangasmaa OP Kiinteistösijoitus Oy:stä.

”Inoroomin avaimet käteen -ratkaisussa yhdistyvät ainutlaatuinen joustavuus yhdessä toimituksen helppouden, varmuuden ja kiinteän hinnan kanssa. Nyt pääsemme näyttämään käytännössä konseptin hyödyt kaikille osapuolille: rakennuttajalle, suunnittelijoille, urakoitsijoille, leikkaussalitiimeille sekä potilaille”, kertoo Inoroom-kehityksestä ja myynnistä vastaava Mikael Sokolnicki.

Leikkaussalien toimitus etenee kahdessa vaiheessa. Sairaaloiden rungot ovat jo rakenteilla ja leikkaussalien suunnittelu aloitettu. Oulun Pohjola Sairaalaan päästään asennustöihin jo vuodenvaihteessa 2016–2017 ja ensimmäiset potilaat otetaan sisään ensi kesänä. Kuopion Pohjola Sairaalan asennustyöt alkavat maaliskuussa 2017 ja leikkaussali otetaan käyttöön syksyllä.

Lisätietoa:

Inoroom kehitys ja myynti, Mikael Sokolnicki, 050 5700 240, mikael.sokolnicki@halton.com

Yksikön päällikkö Nina Vesaniemi, 040 753 7479, nina.vesaniemi@pohjolasairaala.fi

Rakennuttajapäällikkö Kari Kangasmaa, 0500 402 487, kari.kangasmaa@op.fi

Inoroom™ on kolmen suomalaisen yrityksen kehittämä leikkaussali-innovaatio. Halton vastaa ilmanvaihtoa koskevista ratkaisuista, Hermetel puhdastiloista ja Merivaara leikkaussalijärjestelmästä ja sairaalakalusteista.

Halton

Halton on vuonna 1969 perustettu kansainvälinen perheyritys, joka on erikoistunut vaativien tilojen sisäilma- ja sisäympäristötuotteisiin, -palveluihin ja ratkaisuihin kaupallisista ja julkisista kiinteistöistä terveydenhuoltoon ja laboratorioihin sekä ammattikeittiöihin ja ravintoloihin. Halton on myös yksi tunnetuimmista sisäilmaratkaisujen toimittajista laivoihin ja öljynporauslautoille.

Yhtiöllä on tuotantoyksiköitä kymmenessä ja tutkimus- ja tuotekehitystyön tiloja kahdeksassa maassa. Lisenssivalmistusta Haltonilla on neljässä maassa. Halton-konsernin palveluksessa työskentelee kaikkiaan noin 1400 ihmistä yli 30 maassa, ja liikevaihto vuonna 2015 oli noin 197 miljoonaa euroa. www.halton.com

Hermetel

Hermetel Oy on vuonna 1987 perustettu, omistuspohjaltaan suomalainen yritys, joka työllistää 70 puhdastilojen ja kylmäalan huippuosaajaa. Liikevaihtomme oli vuonna 2010 10,5 miljoonaa euroa. Noin 6500 neliömetrin suuruiset tuotantotilamme sijaitsevat Orimattilassa. Vahvuutenamme on jatkuvan t&k-toiminnan ja ammattitaitoisen henkilöstön lisäksi tinkimätön laadunvalvonta; käytämme alan edistyksellisimpiä laitteita sekä parhaita raaka-aineita.

www.hermetel.fi

Merivaara

Merivaara tarjoaa integroituja leikkaussalijärjestelmiä ja -laitteita leikkaussaleihin, päiväkirurgisille osastoille ja heräämöihin. Lisäksi Merivaaralla on laaja valikoima kalusteita sairaaloihin ja terveyskeskuksiin. Vuonna 1901 perustetulla Merivaaralla on yli 115 vuoden kokemus sairaalakalusteiden suunnittelusta ja valmistuksesta. Helppokäyttöisyydestään, kestävyydestään ja ergonomisesta muotoilustaan arvostettuja Merivaaran potilas- ja hoivasänkyjä, leikkauspöytiä ja paareja käytetään nykyään jo yli 120 maassa. Uutta leikkaussalin ohjausjärjestelmäämme on kehuttu todella helppokäyttöiseksi. Keskeinen tavoitteemme on auttaa edistämään terveydenhuoltoa hoitohenkilökunnan hyväksi ja potilaiden parhaaksi. www.merivaara.fi