• Handelsbanken Suomi/

Handelsbanken Suomen johtaja Nina Arkilahti: Tyytyväiset asiakkaat, sijoitusmyynnin positiivinen kehitys ja hyvä oman pääoman tuotto

Handelsbanken Suomi: Tilinpäätöstiedote tammi–joulukuulta 2015

”Matala korkotaso ja geopoliittiset jännitteet pitivät markkinaolosuhteet haastavina koko viime vuoden. Toimintamme painopiste on sijoittamisen tuotteissa, mikä on vauhdittanut kaupantekoa niin uusien kuin olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Olemme uusineet konttoreitamme ja rekrytoineet sijoittamisen ammattilaisia voidaksemme tarjota entistä laadukkaampia neuvontapalveluja. On ilahduttavaa, että Private Banking -osaamisemme ja osakeanalyysimme ovat saaneet tunnustusta markkinoilla”, Handelsbankenin Suomen toimintojen johtaja Nina Arkilahti kertoo.

”Jokavuotisen EPSI Rating -asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan Handelsbankenilla oli Suomessa toimivista liikepankeista tyytyväisimmät yritys- ja yksityisasiakkaat jälleen vuonna 2015. Konttoreissamme rakennetaan vahvoja ja kestäviä asiakassuhteita, joiden rinnalla kehitämme digitaalisia kanavia päivittäispalveluiden hoitamiseen, uusi mobiilipankki mukaan lukien. Asiakkaamme pitävät toimintatavastamme”, Nina Arkilahti jatkaa.

”Luottosalkkumme on hyvässä kunnossa ja asiakkaamme käyttävät yhä monipuolisemmin palveluitamme. Tulokset heijastuvat positiivisesti oman pääoman tuottoon, joka oli 13,8 prosenttia”, Nina Arkilahti toteaa.

Konttoriliiketoiminnan kehitys jatkui myönteisenä tammi–joulukuussa 2015

Konttoriliiketoimintameur 2015 2014 Muutos 10-12/2015 10-12/2014 Muutos 7-9/2015
Korkokate 145,5 152,7 -5 % 37,1 37,6 -1 % 35,3
Palkkiokate 41,4 48,2 -14 % 10,0 11,8 -15 % 10,2
Muut tuotot 20,6       18,8 10 % 5,4 5,7 -5 % 4,2
Tuotot yhteensä 207,5 219,7 -6 % 52,5 55,1 -5 % 49,7
Kulut -84,2 -82,3 2 % -22,0 -21,6 2 % -19,8
Tulos ennen luottotapp. 123,3 137,4 -10 % 30,5 33,5 -9 % 29,9
Luottotappiot -8,9 -30,5 -71 % -1,5 -12,4 -88 % -0,5
Liiketulos 114,4 106,9 7 % 29,0 21,1 37 % 29,4

Kulu/tuotto-suhde, % 40,6 37,5 41,9 39,2 39,8
Om. pääoman tuotto, % 13,8 12,4 13,6 9,4 14,4

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoiminnan tuloskehitys parani edellisvuodesta 7 prosenttia 114,4 miljoonaan euroon (106,9). Tulos ennen luottotappioita laski samalla ajanjaksolla 123,3 miljoonaan euroon (137,4).

Tuotot pienenivät 6 prosenttia 207,5 miljoonaan euroon (219,7). Kehityksen taustalla on Suomen talouden heikko tilanne ja matala korkotaso. Korkokate heikkeni 5 prosenttia 145,5 miljoonaan euroon (152,7). Korkokatetta supisti ennen kaikkea anto- ja ottolainausmarginaalien lasku. Palkkiokate pieneni 41,4 miljoonaan euroon (48,2) samaan aikaan kun muut tuotot kasvoivat 20,6 miljoonaan euroon (18,8). Palkkiokatetta heikensi ennen kaikkea anto- ja ottolainausmarginaalien supistuminen. Sijoitustuotot kasvoivat 20 prosenttia. Osa sijoitustuottojen kasvusta raportoidaan tytäryhtiöiden tuloksenjakona ja kirjataan kohtaan muut tuotot.

Kulut kasvoivat 2 prosenttia 82,2 miljoonaan euroon (82,3) ja keskimääräinen henkilöstömäärä kasvoi 496 henkilöön (494).

Luottotappiot jäivät pieniksi ollen 8,9 miljoonaa euroa (30,5). Luottotappiotaso oli 0,04 prosenttia (0,25). Kulu/tuotto-suhde ennen luottotappioita oli 40,6 (37,5). Oman pääoman tuotto kasvoi ja oli 13,8 prosenttia (12,4).

Yksityis- ja yritysrahoituksen kysyntä kasvoi

Liiketoiminnan volyymit 1-12/2015 1-12/2014 Muutos 10-12/2015 10-12/2014
keskivolyymit, meuro
Luotonanto yleisölle 12 566 12 281 2 % 12 619 12 515
joista henkilöasiakkaita 3 947 3 843 3 % 3 962 3 959
joista yrityksiä 8 619 8 438 2 % 8 657 8 556
Talletukset yleisöltä 3 593 4 513 -20 % 3 249 3 591
joista henkilöasiakkaita 1 367 1 264 8 % 1 363 1 386
joista yrityksiä 2 226 3 249 -31 %  1 886 2 205

Handelsbanken Suomen antolainauksen keskivolyymi kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta 2 prosenttia. Luotonanto yksityisasiakkaille kasvoi 3 prosenttia ja luotonanto yrityksille 2 prosenttia edellisvuodesta.

Liiketoiminnan volyymien perusteella lasketaan ruotsalainen vakausrahastomaksu, joka rasittaa Handelsbanken Suomen korkokatetta. Vakausrahastomaksu tammi–joulukuussa 2015 oli 4,1 miljoonaa euroa (4,4). Maksua on peritty Ruotsissa vuodesta 2009 alkaen.

Kotitalouksien tilivarat ja talletukset kasvoivat 8 prosenttia, kun taas ottolainaus yrityksiltä laski 31 prosenttia. Ero selittyy suuryritysten ottolainauksen pienenemisellä. Ottolainauksen keskivolyymi laski 20 prosenttia viime vuodesta.

Handelsbankenilla on tyytyväisimmät asiakkaat

Handelsbankenilla oli myös vuonna 2015 erittäin tyytyväiset yritys- ja yksityisasiakkaat, kertoo vuosittain julkaistava vertailu pankkien asiakastyytyväisyydestä (EPSI Rating). Tutkimuksen mukaan Handelsbanken keräsi yksityisasiakkailtaan 81,9 indeksipistettä alan keskiarvon ollessa 75,8 indeksipistettä. Handelsbankenilla on maan tyytyväisimmät yritysasiakkaat. Heiltä indeksipisteitä kertyi 76,4, kun alan keskiarvo oli 73,9. Handelsbankenin asiakkailla on kaikista pankkiasiakkaista suurimmat odotukset pankiltaan. Samaan aikaan Handelsbankenin asiakaspalvelu sai kaikista pankeista parhaimman arvosanan.

Handelsbankenin tulokset olivat hyvät myös muilla kotimarkkinoilla.

Konsernin tulos edelleen vakaa

Handelsbanken-konsernin avainlukuja tammi–joulukuussa 2015:

- Tilikauden tulos verojen jälkeen oli 16 343 milj. kruunua
(15 184)

- Osakekohtainen tulos nousi 8,57 kruunuun (7,96)

- Liiketoiminnan tulos kasvoi 7 % ja oli 20 475 milj. kruunua (19 212).

- Ehdotettu varsinainen osinko 4,50 kruunua ja ylimääräinen osinko 1,50 kruunua osakkeelta

- Oman pääoman tuotto kasvoi ja oli 13,5 % (13,4)

- Tuotot kasvoivat 5 % ja olivat 40 336 milj. kruunua (38 314)

- Korkokate oli 27 740 milj. kruunuun (27 244)

- Kulu/tuotto-suhde oli 45,3 % (45,2)

- Luottotappiotaso laski ja oli 0,09 % (0,10)

- CRD IV:n mukainen ydinvakavaraisuussuhde nousi ja oli 21,2 % (20,4). Vakavaraisuussuhde kokonaisuudessaan nousi ja oli 27,2 %(25,6)

Konsernin tilinpäätös on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, Handelsbanken Suomen johtaja
Puh. +358 10 444 2700

Tero Meriluoto, controller, Handelsbanken Suomi

Puh. + 358 10 444 2327

Camilla Sågbom, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. +358 10 444 2787

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa kaikkiaan 25 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.

Handelsbankenilla on Suomessa 46 asiakaskonttoria eri puolilla maata, pääkonttoritoiminnot Helsingissä sekä pankin rahoitus-, rahasto- ja henkivakuutusyhtiöt, Capital Markets -toiminnot, Handelsbanken Varainhoito ja Private Banking sekä arvopapereiden säilytyksestä vastaava Handelsbanken Custody. Näissä toiminnoissa työskenteli vuoden 2015 lopussa 620 henkilöä.