Handelsbanken Suomi: Tammi–maaliskuun 2017 osavuosikatsaus

Handelsbanken Suomen johtaja Nina Arkilahti: Yhä useampi sijoittaja valitsee Handelsbankenin

”Panostuksemme säästämisen ja sijoittamisen tuotteisiin tuottaa tulosta, ja yhä useampi uskoo sijoitusvarallisuutensa Handelsbankenin hoitoon. Hallinnoitavien varojen määrä jatkoi kasvuaan ja oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 20 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Sijoitus-, kortti- ja maksutuotot sekä korttimaksujen tilityspalveluiden tuotot kasvoivat, mikä siivitti osaltaan palkkiotuottojen myönteistä kehitystä”, Handelsbanken Suomen johtaja Nina Arkilahti kertoo.

Konttoriliiketoiminta tammi–maaliskuussa 2017

Konttoriliiketoim.meur  1-3/2017 1-3/2016 Muutos 10-12/2016 Muutos
Korkokate  30,7 34,1 -10 % 30,9 -0,6 %
Provisionetto  11,8 9,9 19,2 % 11,9 -0,8 %
Muut tuotot  5,2 5,2 0 % 6,3 -17,5 %
Tuotot yhteensä  47,7 49,2 -3,0 % 49,1 -2,9 %
Kulut  -22,5 -23,6 -4,7 % -22,4 0,4 %
Tulos ennen luottot.  25,2 25,6 -1,6 % 26,7 -5,6 %
Luottotappiot  0,4 -2,5 116,0 % 1,5 -73,3 %
Liiketulos  25,6 23,1 10,8 % 28,2 -9,2 %

Kulu/tuotto-suhde %  47,2 48,0 45,6
Kannattavuus, %  12,4 11,2 13,7

Handelsbanken Suomen konttoriliiketoiminnan liiketulos kasvoi viime vuoden ensimmäisestä neljänneksestä 10,8 prosenttia 25,6 miljoonaan euroon (23,1). Tulos ennen luottotappioita laski samalla ajanjaksolla 25,2 miljoonaan euroon (25,6).

Tuotot pienenivät vuoden takaisesta 3 prosenttia 47,7 miljoonaan euroon (49,2). Korkokate heikkeni 10 prosenttia 30,7 miljoonaan euroon (34,1). Korkokatetta heikensi antolainausmarginaalien lasku. Provisionetto kasvoi 19,2 prosenttia 11,8 miljoonaan euroon (9,9). Muut tuotot ylsivät 5,2 miljoonaan euroon (5,2).

Kokonaiskustannukset laskivat 4,7 prosenttia 22,5 miljoonaan euroon (23,6). Kustannusten laskun taustalla ovat ennen kaikkea kertaluonteiset erät. Keskimääräinen henkilöstömäärä laski hieman ollen 482 henkilöä (489).

Palautukset ylittivät uudet varaukset, ja nettoluottotappiot jäivät 0,4 miljoonaan euroon (-2,5). Luottotappiotaso oli -0,01 prosenttia (0,08). Kulu/tuotto-suhde ennen luottotappioita oli 47,2 (48,0).  Oman pääoman tuotto ylsi 12,4 prosenttiin (11,2).

Yksityis- ja yritysrahoitus kehittyivät vakaasti

Liiketoiminnan volyymit 1-3/2017 1-3/2016 Muutos 10-12/2016 Muutos
keskivolyymit meur
Luotonanto yleisölle  12 946 12 694 2,0 % 12 819 1,0 %
joista henkilöasiakkaita  4 024 3 952 1,8 % 3 997 0,7 %
joista yrityksiä  8 922 8 742 2,1 % 8 822 1,1 %
Talletukset yleisöltä  4 396 3 433 28,1 % 3 719 18,2 %
joista henkilöasiakkaita  1 625 1 381 17,7 % 1 508 7,8 %
joista yrityksiä  2 771 2 052  35,0 % 2 211 25,4 %

Handelsbanken Suomen luotonannon keskivolyymi kasvoi 2,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Kotitalouksien tilivarat ja talletukset kasvoivat 17,7 prosenttia ja yritysten 35,0 prosenttia.

Handelsbankenia Suomessa rasittavat viranomaismaksut kasvoivat tammi–maaliskuussa 2017 ja olivat 2,8 miljoonaa euroa (1,5). Näitä maksuja ovat Ruotsin kriisinhallintarahastomaksu sekä talletussuoja. Kriisinhallintarahastomaksu tuli voimaan täysimääräisenä (0,09 prosenttia) vuoden 2017 alusta.

Handelsbanken Suomi käsittää konttoriliiketoiminnan mukaan lukien Handelsbankenin Varainhoito- ja Private Banking -toiminnot ja arvopapereiden säilytyksestä vastaavan Handelsbanken Custodyn sekä Handelsbanken Rahoituksen ja Stadshypotekin toiminnan Suomessa. Suomen Handelsbanken Capital Markets -toimintoihin kuuluvat rahasto- ja vakuutusyhtiöt sekä perinteiset Capital Markets -palvelut kuten riskinhallinta, arvopaperikauppa ja pääomamarkkinatoiminnot. Handelsbanken työllisti Suomessa vuoden 2016 lopussa 597 henkilöä ja sillä oli Suomessa 45 konttoria.

Konsernin tulos edelleen vakaa

Handelsbanken-konsernin avainlukuja tammi–maaliskuussa 2017:

- Liiketoiminnan tulos kasvoi 8 % ja oli 5 347 milj. kruunua (4 967)
- Jakson liiketulos verojen jälkeen kasvoi 2 % ja oli 4 111  milj. kruunua (4 043)
- Osakekohtainen tulos oli 2,11 kruunua (2,12)
- Oman pääoman tuotto laski ja oli 12,4 % (13,1)
- Tuotot pienenivät 2 % 10 036 milj. kruunuun (10 243), mutta kasvoivat 7 % ilman luovutusvoittoja vertailukaudella
- Korkokate kasvoi 4 % 7 081 milj. kruunuun (6 795)
- Kulu/tuotto-suhde heikkeni ja oli 44,8 % (49,8)
- Luottotappiotaso pysyi ennallaan ja oli 0,04 % (0,04)
- Ydinvakavaraisuussuhde nousi ja oli 23,8 % (22,7). Vakavaraisuussuhde kokonaisuudessaan oli 29,7 % (28,8)

Konsernin tilinpäätös on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, Handelsbanken Suomen johtaja
Puh. +358 10 444 2700

Tero Meriluoto, talousjohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. + 358 10 444 2327

Pirjetta Soikkeli, viestintäjohtaja, Handelsbanken Suomi
Puh. +358 10 444 2787

Handelsbanken on pohjoismainen, kansainvälisesti toimiva pankkikonserni. Pankilla on toimintaa yli 20 maassa eri puolilla maailmaa ja sen palveluksessa on yli 11 000 henkilöä. Suomessa Handelsbankenilla on 45 konttoria. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Jo vuosien ajan Handelsbanken on ollut laajan asiakastyytyväisyysvertailun kärjessä sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa (EPSI Rating). Handelsbanken on perustettu Tukholmassa vuonna 1871 ja Handelsbankenin osake on vanhin Tukholman pörssissä listattu osake. Suomessa Handelsbanken on toiminut vuodesta 1985.