Hankkija Oy investoi nautarehujen rakeistuslinjaan

Hankkija Oy:n nautarehujen myyntivolyymi on kasvanut voimakkaasti viimeisen kahden vuoden aikana. Kaikkien nautarehujen valmistusmäärät ovat kasvaneet ja etenkin asiakaskohtaiset Sopiva-rehut ovat lyöneet itsensä läpi suomalaisessa rehumarkkinassa. Kasvaneiden myyntimäärien vuoksi tarvitaan tuotantoon ja valmistusprosessiin investointeja.

Seinäjoen tehdas on Hankkijan suurin nautarehuja valmistava yksikkö, jonka neljästä rakeistuslinjasta kaksi on tällä hetkellä optimoitu nautarehujen valmistukseen. Kahden nautarehujen rakeistuslinjan käydessä täydellä kapasiteetilla yhtiö on päättänyt muuttaa yhden sika- ja siipikarjarehujen linjan nautarehuille sopivaksi ja nostaa nautarehujen tuotantolinjojen määrän kolmeen.

Panostus on merkittävä sillä investoitavaan linjaan vaihdetaan tehokkaampi rakeistuskone, jolla saadaan nostettua tuotantokapasiteettia. Lisäksi automaatioon tehdään parannuksia, jotta linjasta saadaan entistä tehokkaampi. Uusi rakeistuskone on tilattu ja asennus tullaan suorittamaan heinäkuun alussa.

Investoinnilla Hankkija Oy tavoittelee entistä kustannustehokkaampaa tuotantoprosessia, joka turvaa yhtiön kilpailukyvyn tulevaisuudessa. Rakeistuskapasiteetin tehostaminen on jatkumoa hiljattain valmistuneelle höyrykattilalaitokselle. Investoinnilla ei ole vaikutusta ensi kesän rehutoimituksiin, vaan asennus voidaan suorittaa häiriöittä.

Jari Sivunen, tuotantojohtaja, Hankkija Oy, puh. 010 402 7331, sposti jari.sivunen@agrimarket.fi
Henrik Willberg, johtaja, Hankkija Oy, puh. 010 402 7980, sposti henrik.willberg@agrimarket.fi

Hankkija Oy on Suomen johtava maatalous- ja konekauppa ja suurin teollisten rehujen valmistaja Suomessa. Suurin Hankkijan Suomen Rehu –rehutehdas sijaitsee Seinäjoella, muut rehutehtaat sijaitsevat Turussa, Kotkassa ja Säkylässä. Hankkijan omistaa Danish Agro-ryhmä (75 %) ja SOK (25 %). www.agrimarket.fi | www.suomenrehu.fi