Hankkijan Nurmen Kasvuohjelman tavoitteena on kasvattaa kuiva-ainesatoa 2000 kg/ha

Hankkijan Kasvuohjelman tavoitteena on nostaa Suomen satotasoja taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestävästi. Kasvuohjelmassa tutkitaan erilaisia käytäntöjä, joilla tähän tavoitteeseen päästään. Eri puolella Suomea tehtävissä Kasvuohjelman ruutukokeissa tutkitaan täsmällisiä viljelytoimenpiteitä. Tulevalla kasvukaudella järjestetään Kasvun Paikka –asiakastilaisuuksia, joissa on nähtävillä viljojen ja nurmien koeruutuja. Paikan päällä asiantuntijat kertovat, millaisilla toimenpiteillä vilja- ja nurmikasvustoista on saatavissa mahdollisimman suuri ja laadukas sato.

Kotieläintilalla tarvitaan karjalle riittävä määrä nurmirehua. Hehtaarilta saatavaa kuiva-ainesatoa kasvattamalla voidaan nurmentuotannosta vapautuva peltoala käyttää esim. viljan viljelyyn, jonka sato voidaan myydä ja saada lisätuloja. Panostamalla nurmen satotasoon ja laadukkaan säilörehun tuotantoon kustannus tuotettua kuiva-ainekiloa kohden pienenee. Tällä on merkittävä vaikutus maidontuotannon kannattavuuteen.

Seuraava Nurmen Kasvun Paikka –tilaisuus järjestään Kotkaniemessä 31.5., sen jälkeen Siilinjärvellä 6.6., Kokkolassa 7.6., Haapavedellä 8.6. ja Simossa 20.6. Ohessa Kotkaniemen tapahtuman kutsu, jossa tarkka osoite ja ohjelma. Tervetuloa!

Viljojen Kasvun Paikka –tilaisuuksien ajankohdat tarkentuvat kylvöjen jälkeen ja tiedotamme niistä verkkosivuillamme hankkija.fi.

Mikko Anttila, Hankkija Oy, tuoteryhmäpäällikkö, p. 010 402 7108, mikko.anttila@hankkija.fi

Katri Haavikko, Hankkija Oy, osastopäällikkö, p. 010 768 3037, katri.haavikko@hankkija.fi