Hankkijan Progres ® on Innovaatiopalkinnon finaalissa

Kemianteollisuus palkitsee alan toimijoita joka toinen vuosi jaettavalla 20 000 euron suuruisella Innovaatiopalkinnolla. Hankkijan Progres®-keksintö on valittu kilpailun finaaliin kolmen muun innovaation kanssa.

Hankkija Oy:n ja Forchem Oyj:n työryhmä on ensimmäisenä maailmassa kehittänyt mäntyöljystä jalostetun rehuaineen, jolla voidaan korvata rehuantibiootteja, edistää kotieläintuotannon kestävyyttä ja elintarvikkeiden puhtautta. Progres® valmistetaan selluloosateollisuuden sivuvirrasta, josta Forchem Oyj:n mäntyöljytislaamossa erotetaan mäntyöljyrasvahappotuote.

Mikrobien antibioottiresistenssi on ihmisten terveydelle merkittävä uhka, jota kotieläintuotannon rehuantibiootit lisäävät. Monet elintarvikeyhtiöt vaativat lihantuottajiltaan antibioottivapautta, mikä lisää tarvetta korvata rehuantibiootit luonnollisilla keinoilla.

Progres® vastaa maailmanlaajuiseen tarpeeseen korvata rehuantibiootit kotieläintuotannossa ja vähentää mikrobiresistenssin haittoja ihmisille. Progres® on ainoa luontaisia resiinihappoja sisältävä rehuaine markkinoilla ja sille on myönnetty useita kansainvälisiä patentteja.

Mäntyöljytuote Progres®:in kehitystyö alkoi vuonna 2008 Tekes-projektissa, jossa tutkittiin puun biokemikaalien suolistovaikutuksia. Tutkimusta on tehty useissa yliopistoissa ympäri maailmaa, ja sen tuloksia on julkaistu tieteellisissä julkaisuissa ja kansainvälisissä kongresseissa.

Progresin testimarkkinointi ja asiakaskokeet aloitettiin rajatulla alueella Euroopassa vuoden 2015 lopussa. Viime vuonna Progres rehuilla ruokittiin jo 400 miljoonaa broileria ja tuotteen markkina-aluetta laajennettiin muualle Eurooppaan ja Kaakkois-Aasiaan.

Voittaja julkistetaan 17.4.2018 Helsingissä pidettävässä Kemiat kohtaavat -tilaisuudessa.

Vuoden 2018 Innovaatiopalkinnnon finalistien esittelyvideo löytyy tästä linkistä: https://www.youtube.com/watch?v=La2K5Sx0HGo

Juhani Vuorenmaa, Hankkija Oy, p. 010 402 7185, juhani.vuorenmaa@hankkija.fi

Hankkija on myös aktiivisen harrastajan kauppa, jonka myymälöissä on kattavat ja monipuoliset valikoimat puutarha-, hevos- ja lemmikkieläintuotteita. Hankkijan palveluksessa työskentelee 1000 työntekijää ja yrityksen liikevaihto vuonna 2016 oli 729 milj. €.