Kuntoluokat, maitomäärät ja pitoisuudet korjaamalla kohti parempaa kannattavuutta

Hankkija Oy:n lypsylehmille valmistamat Suomen Rehu -ruokintaohjelmat ovat uudistuneet. Uudistuneet ruokintaohjelmat tuovat selkeät pelimerkit tilojen tuotoksen kehittämiseen, kuntoluokkien korjaukseen ja pitoisuuksien parantamiseen.

Menestyvään maidontuotantoon on kolme polkua, jotka perustuvat tuotosvaiheen huomiointiin ja kotoisten säilörehujen kattavaan analysointiin. Kuntoluokat, maitomäärät ja pitoisuudet kuntoon laittamalla saadaan hyvistä lehmistä erinomainen tulos. Hankkija Oy on tuonut markkinoille uudistuneet lypsylehmille suunnitellut ruokintaohjelmat nostamaan tilojen maitotuotosta uusiin ennätyksiin ja parantamaan lehmien kestävyyttä.

Kuntoluokkien liiallisen nousun estäminen loppulypsykaudella on ensiarvoisen tärkeää, jotta poikiessa vältetään liiallinen laihtuminen, sorkkaongelmat, syönnin aleneminen ja piilevä ketoosi. Virta-energiarehut tukevat korkean kuntoluokan lehmiä poikimisen jälkeen. Konseptin sisältämä Progres®-innovaatio on tutkimuksissa vähentänyt lehmien liiallista laihtumista alkulypsykaudella.

Hyvän kokonaissyönnin tukeminen koko lypsykauden ajan maittavilla ja monipuolisilla MaitoPro-konseptin rehuilla nostaa maitomäärät huippuunsa. MaitoPro-rehut ovat nostaneet tilojen maitotuotosta keskimäärin 1,5 litraa/lehmä/päivä. Näiden rehujen teho perustuu patentoituun Progut® -suolistoparanteeseen, pötsin pH-tason optimointiin sekä hyvin imeytyviin orgaanisiin hiveniin. Korkeita pitoisuuksia tavoiteltaessa ruokintaan sopivat pitoisuusrehut, jotka sisältävät korkean energia-valkuaissuhteen ja mm. suojattua kovaa rasvaa maidon rasvapitoisuuden tueksi.

Pitkäjänteisen tuotekehitystyön tuloksena kehitetyt rehuinnovaatiot Progres® ja Progut® ovat useissa tutkimuksissa tuoneet lisäarvoa lypsylehmien ruokintaan. Innovaatiot ovat saaneet merkittävän jalansijan Suomen Rehu -ruokintakonsepteissa ja myös niiden vienti kasvaa.

Sukevalla Alatalon maitotila on onnistunut laittamaan ruokinnan palaset kohdalleen kahden vuoden tiiviin yhteistyön tuloksena Hankkijan asiantuntijamyyjä Markku Komulaisen kanssa. Viimeisimpänä muutoksena Alatalon tilan ruokintaan on valittu maidon pitoisuuksia nostava Auto-Krossi IV-houkutusväkirehu. Päivämaidot ovat nyt tasolla 34 kg/lehmä, maidon rasvapitoisuus 4,4 % ja valkuaispitoisuus 3,6 %.

Asiantuntijamyyjä Markku Komulainen on tyytyväinen Alatalon tuotoslukemiin. Komulaisen mukaan ruokinnan onnistumisen edellytyksenä ja samalla myös haasteena on löytää tilakohtainen kehityspolku, jota kulkemalla tilan tuotantoa saadaan tehokkaimmin kehitettyä eteenpäin. Tilan isäntä Risto Vidgren komppaa Komulaista, ”meillä on ruokintaa lähdetty kehittämään vasikoista ja umpilehmistä lähtien”.

Mikko Anttila, tuoteryhmäpäällikkö naudanrehut, Hankkija Oy, p. 010 402 7108, sp. mikko.anttila@hankkija.fi

Pirjo Hissa , tuotekehityspäällikkö naudanrehut, Hankkija Oy, p. 010 402 7175, sp. pirjo.hissa@hankkija.fi

Risto Vidgren , Alatalon tilan isäntä, p. 040 546 5027, sp. risto.vidgren@luukku.com

Hankkija Oy on Suomen johtava maatalous- ja konekauppa ja suurin teollisten rehujen valmistaja Suomessa. Hankkijan Suomen Rehu –rehutehtaat sijaitsevat Seinäjoella, Turussa, Kotkassa ja Säkylässä. Hankkijan omistaa tanskalainen Danish Agro –ryhmä. | www.hankkija.fi | www.suomenrehu.fi. Danish Agro –ryhmän liikevaihto vuonna 2016 oli 729 MEUR. Ryhmällä on toimintaa 14 eri maassa Itämeren ympärillä ja muualla Euroopassa.