Uusi Opti-Pekoni -ruokintaratkaisu tukee emakoiden terveyttä ja tuottavuutta

HKScanin, Hankkijan ja Schothorst Feed Research instituutin yhteistyön tuloksena tuodaan markkinoille uusi nykyiselle genetiikalle suunniteltu emakkojen ruokintakonsepti. Uusi Opti-Pekoni -ruokintaratkaisu varmistaa emakoiden hyvinvointia, sujuvoittaa tilan arkea ja pienentää kustannuksia.

Ruokinnan merkitys on korostunut porsastuotannon kehittyessä. Uuden genetiikan emakoilla on edellytykset paremmalle maidontuotannolle. Koko potentiaalin hyödyntäminen ja suurempien pahnueiden kasvattaminen tasaisiksi, terveiksi porsaiksi vaatii ruokinnalta erityishuomiota.

HKScan on panostanut sikojen genetiikan uudistamiseen jo usean vuoden ajan. Topigs Norsvinin Z-linjan yorkshiren ja norjanmaatiaisen risteytys (TN70) on nostanut HKScanin Optipossu max -kehitysohjelmassa mukana olevien tilojen tuotosta yli yhdellä porsaalla vuodessa. Useat tilat vieroittavat jo yli 30 porsasta emakkoa kohti vuodessa. Uusi Opti-Pekoni -ruokintaratkaisu on suunniteltu vastaamaan nykyisen Topigs Norsvinin genetiikan tarpeisiin. Tarkkaan suunniteltujen rehujen lisäksi ratkaisuun kuuluu kiinteästi tuotannon seuranta.

Kolme rehulinjaa tilojen eri tarpeisiin

Opti-Pekoni -ruokintaratkaisun perustana ovat HKScanin sikaneuvonnan vuosien havainnot Optipossu-kehitysohjelmatiloilta ja Hankkijan vankka osaaminen sikojen ruokinnassa sekä rehujen valmistamisessa. Hankkijan oma tuotekehitys on tuottanut ainutlaatuisia tuotteita, joille on myönnetty useita patentteja.

– Ruokinnan onnistumista arvioidaan emakoiden porsastuotannon ja kunnon seurannalla. Seuranta mahdollistaa ruokinnan optimoinnin luotettavien tietojen pohjalta, kertoo HKScanin kategoriapäällikkö Ulla Ketola.

Opti-Pekoni -ruokintaratkaisu sisältää kolme rehulinjaa tilojen eri tarpeisiin. Jokaisessa rehulinjassa on keskenään yhteensopivat tiineys- ja imetysrehut sekä täsmärehut tiineytettävälle ja porsivalle emakolle. Opti-Pekoni Tiineysrehut edistävät emakon kuntoa ja porsaiden sikiökehitystä sekä huomioivat emakon ravintoainetarpeet eri tiineysvaiheissa. Opti-Pekoni Imetysrehujen tavoitteena on edistää maidontuotantoa ja ylläpitää emakon hyvää kuntoa. Uuden rehuvalikoiman valmistuksesta ja jakelusta vastaa Hankkija ja myynnistä HKScan.

– Rehulinjan valinnassa huomioidaan emakoiden nykytuotostaso ja sen mukaiset ravintoainetarpeet. Käytännössä sopiva rehulinja valitaan laskemalla pahnueen päiväkasvu, kertoo Hankkijan kehityspäällikkö Marjut Suokanto.

HKScan ja Hankkija solmivat broilereiden ja sikojen rehuja ja ruokintaa koskevan kehitysyhteistyösopimuksen Schothorst Feed Researchin kanssa syksyllä 2015.

Juhani Vuorenmaa, tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja, Hankkija Oy, puh. 010 402 7185, juhani.vuorenmaa(at)hankkija.fi

Marjut Suokanto, kehityspäällikkö, Hankkija Oy, puh. 010 402 7220, marjut.suokanto(at)hankkija.fi

Hankkija on kasvun osaaja ja Suomen johtava maatalouskauppa. Hankkijalla on omaa rehuteollisuutta ja se on Suomen suurin teollisten eläinrehujen valmistaja. Rehuja valmistetaan neljässä rehutehtaassa Kotkassa, Seinäjoella, Säkylässä ja Turussa. Hankkijan tavoitteena on toimia maatalouden ammattilaisten parhaana kumppanina ja tarjota viljelijälle kaikki maatalouden tuotantopanokset. Yrityksellä on myös maan laajin ja monipuolisin maatalousalan verkkokauppa.

Hankkija on myös aktiivisen harrastajan kauppa, jonka myymälöissä on kattavat ja monipuoliset valikoimat puutarha-, hevos- ja lemmikkieläintuotteita. Hankkija on Suomen merkittävin ja suurin puutarhakaupan toimija 50 myymälän verkostollaan. Hankkijan palveluksessa työskentelee 800 työntekijää ja yrityksen liikevaihto vuonna 2015 oli 819 milj. €.