HANZA ja Metalliset yhdistävät voimansa

Fuusio ruotsalaisen HANZA Groupin ja suomalaisen Metalliset Groupin välillä saatiin päätökseen tänään. Uusi konserni työllistää noin 1500 henkilöä ja sen liikevaihto on noin 160 MEUR. Kauppa on toteutettu osittain osakevaihtona, joten muodostunut yhtiö on suomalais-ruotsalaisessa omistuksessa.

HANZA Holding AB (publ) on Tukholman pörssissä First North –listalla noteerattu nopeasti kasvava teollisuuden valmistuksen yhteistyökumppani, jonka palvelut kattavat mekaniikan, elektroniikan ja johdinsarjojen valmistuksen sekä vaativien tuotteiden loppukokoonpanon. HANZA tarjoaa myös strategista asiantuntijapalvelua, nimeltään MIG™, asiakkaidensa tuotantoketjujen tehostamiseksi. HANZA työllistää noin 1000 henkilöä Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Keski-Euroopassa ja Kiinassa.

Metalliset Oy on yksi Suomen menestyksekkäimmistä teollisuuden sopimusvalmistajista tarjoten korkealaatuista mekaniikan valmistuspalvelua. Metalliset työllistää noin 500 henkilöä Suomessa, Virossa, Keski-Euroopassa ja Kiinassa. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja pohjoismaisia yhtiöitä.

Jo aikaisemmin kesällä julkistettu sopimus liiketoimintojen yhdistämisestä allekirjoitettiin lopullisesti tänään. Tuloksena syntyi yksi teollisen sopimusvalmistuksen markkinajohtajista Pohjois-Euroopassa.

Kauppa on arvoltaan yli 7 miljoonaa euroa ja summa koostuu käteisosuudesta sekä osakkeista, joiden myötä Metalliset Oy:n entisistä omistajista tulee uuden Hanza Groupin suurimpia omistajia.

"Metallisetin liiketoimintaa on johdettu erittäin hyvin ja tämä sopimus on tärkeä askel yrityksemme tulevaisuuden kehitykselle.” sanoi Erik Stenfors, HANZAn toimitusjohtaja. "Näemme mahtavia synergiaetuja ja Metallisetin toiminnot tuovat yritykseen markkinoiden johtavaa mekaniikan asiantuntemusta”

"HANZAn kokonaisvaltaiset tuotantoratkaisut sisältävä liiketoimintamalli luo paljon uusia mahdollisuuksia nykyisille asiakkaillemme", kommentoi Matti Hirvonen, Metalliset Oy:n toimitusjohtaja. "Koemme, että tämä sopimus luo hyvät näkymät Metalliset Groupille pitkälle tulevaisuuteen."

Lisätietoja antaa:
Erik Stenfors, puh: +46 8 624 62 00, e-mail: erik.stenfors@hanza.com
Pauli Pöllänen, puh: +372 5 590 2402, e-mail: pauli.pollanen@metallisetgroup.fi _________________________________________________________________________________________________________

Yrityksestä

HANZA on yksi pohjoismaiden johtavista sopimusvalmistajista mekaniikka (ohutlevymekaniikka ja koneistus) - ja elektroniikkatuotteissa (PCBA ja johdinsarjat). Konsernilla on tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Puolassa, Slovakiassa ja Kiinassa. HANZA konsernin liikevaihto on noin 1,3 miljardia Ruotsin kruunua ja konsernissa on 1 100 työntekijää. HANZA tarjoaa myös järjestelmien kokoonpanoa, box-build tuotteita sekä räätälöityjä hankinta - ja logistiikkaratkaisuja.