Ylistetty Mary Kubican esikoistrilleri Good Girl Suomeen

Sydäntä särkevät juonenkäänteet ja ennalta arvaamattomat tapahtumat ovat leimaa-antavia Mary Kubican ylistetylle esikoistrillerille Good Girl. USA:ssa ja Britanniassa suuren menestyksen saanut kirja ilmestyy Suomessa kesäkuussa uuden HarperCollins Nordic -kustantamon julkaisemana. Äskettäin saatiin myös tietää, että mainetta niittäneestä True Detective -sarjastaan tunnettu tuotantoyhtiö tulee tekemään Good Girlistä elokuvan.

Olen seurannut naista nyt muutaman päivän. Tiedän, mistä hän ostaa ruokansa, missä hän pesettää vaatteensa ja missä hän on töissä. En tiedä hänen silmiensä väriä enkä sitä, miltä ne näyttävät, kun hän on peloissaan. Saan pian tietää sen.

Kubican esikoisteos, Good Girl, on saanut loistavia arvosteluja. Kirjan kantava teema on, että ulospäin täydelliseltä näyttävällä perheelläkin voi olla omat pimeät salaisuutensa.

• Good Girl on jännittävä ja tiivistunnelmainen, lajistaan erottuva trilleri. Kubica kuljettaa lukijaansa taitavasti neljän päähenkilön todellisuudentajuissa, ajassa ennen päähenkilö Mian sieppausta ja sen jälkeen. Asioiden tarkastelu eri näkökulmista johtaa tunnelman tiivistymiseen ja matkan varrella herää kysymyksiä siitä mitä oikeastaan on tapahtunut, toteaa Anna Svedbom, HarperCollins Nordicin toimituspäällikkö.

Ylistyssanoja ympäri maailmaa ja elokuva suunnitteilla

Kubica kirjoitti Good Girl -esikoisromaaniaan neljä vuotta. Hän etsi agenttia kaksi vuotta, ja sitten toiset kaksi vuotta kustantajaa. Mutta sen jälkeen kaikki tapahtuikin nopeasti. Sekä lukijat että kirjallisuusarvostelijat ottivat kirjan heti omakseen sen ilmestyttyä alkuperäiskielellä eli englanniksi kesällä 2014. Maailman suurimmalla kirjasivustolla, goodreads.comilla, julkaistut lukija-arvostelut puhuvat selvää kieltä – yli 20 000 henkilöä on käynyt arvioimassa Good Girlin, ja se on saanut keskimäärin neljä tähteä viidestä.

Good Girlistä tullaan myös tekemään elokuva. Kuvausoikeudet myytiin huhtikuussa samalle tuotantoyhtiölle, joka on tuottanut muun muassa menestyssarjat True Detective ja The Knick sekä Oscarilla palkitun elokuvan Winter’s Bone, jonka pääosassa on Jennifer Lawrence.

• Luettuamme Good Girlin tiesimme välittömästi, että haluamme olla mukana tekemässä elokuvaa Mary Kubican mielikuvitusta kutkuttavasta trilleristä, sanoo Paul Green Anonymous Content -tuotantoyhtiöstä Deadline Hollywood -lehdelle.*

Kirjan juoni

Mia on menestyneen ja vaikutusvaltaisen chicagolaistuomarin tytär. Eräänä iltana töiden jälkeen Mia menee baariin tapaamaan poikaystäväänsä. Kun tämä ei ilmestykään paikalle, Mia päättää lähteä vieraan miehen matkaan.

Sulavakäytöksinen ja mukavannäköinen Colin Thatcher vaikuttaa ensi alkuun turvalliselta yhden yön jutulta, mutta seuratessaan Colinia tämän kotiin Mia tekee elämänsä pahimman virheen.

Colin on värvätty, osana monimutkaista kiristystarinaa, sieppaamaan Mia ja luovuttamaan hänet sitten toimeksiantajilleen. Suunnitelma saa kuitenkin yllättävän käänteen, kun Colin yhtäkkiä päättää piilottaa Mian syrjäiseen erämaamökkiin. Mian äiti, Eve, ja etsivä Gabe Hoffmann tekevät kaikkensa löytääkseen Mian. Mutta kukaan ei ollut osannut ennustaa sitä tapahtumavyyhtiä, joka viime vaiheessa saa Dennettin perheen maailman romahtamaan.

MEDIASSA JULKAISTUJA ARVIOITA

"Tämä esikoisteos on yhtä koukeroinen kuin vuoristorata. Ne jotka pitivät Kiltti tyttö -romaanista tulevat rakastamaan tätä vähintäänkin yhtä tapahtumarikasta kertomusta kadonneesta naisesta, perheen hajoamisesta ja niistä valheista joita kerromme sekä itsellemme että muille ihmisille.”

- Lisa Gardner, kirjailija New York Timesin bestsellerlistalla

"Psykologisesti monimutkainen ja sykettä nostattava romaani, joka vangitsi minut heti ensimmäisistä riveistä lähtien ja piti otteessaan viimeisiin sanoihin asti.”

- Heather Gudenkauf, bestsellerkirjailija

"Romaanissa oli paljon juonenkäänteitä, mutta viimeisintä en osannut lainkaan aavistaa. Romaanin rinnastaminen romaaneihin Kiltti tyttö ja The Silent Wife on aivan ansaittua.”
- Huffington Post

"Kubican voimakas esikoisromaani rinnastetaan väistämättä Kilttiin tyttöön… mutta tämän romaanin tytöllä on sydän paikallaan – minkä vuoksi totuuden paljastuminen tuntuu vielä musertavammalta.”

- Publishers Weekly

KIRJAILIJASTA

Mary Kubicalla on kandidaatin tutkinto historian ja amerikkalaisen kirjallisuuden alalta. Hän asuu Chicagon ulkopuolella miehensä ja lastensa kanssa. Good Girl on hänen ensimmäinen teoksensa. Tällä hetkellä hän kirjoittaa järjestyksessä toista romaaniaan, Pretty Baby, jossa nainen törmää kohtalokkaasti toiseen, kodittomaan naiseen. Kirja julkaistaan USA:ssa kesällä 2015.

KIRJASTA
Nimi: Good Girl / Genre: Trilleri / Formaatti: Pehmeäkantinen liepeillä / Julkaisija: HarperCollins Nordic / ISBN: 9789150905915 / Julkaisupäivä: Kesäkuu 2015 / Pressikuvat: HarperCollins Nordic

Helena Simonsson, HarperCollins Nordic, helena.simonsson@harpercollins.se, tel +46-8-505 511 48

HARPERCOLLINS NORDIC -YHTIÖSTÄ

HarperCollins Nordic on HarperCollins Publishers -kustantamon tytäryhtiö. Tukholmassa sijaitsevassa pääkonttorissamme on 27 työntekijää. Julkaisemme vuosittain yhteensä yli 1100 nimikettä ruotsiksi, norjaksi, tanskaksi ja suomeksi. Julkaisemme painettuja kirjoja, e-kirjoja ja äänikirjoja HarperCollins- ja Harlequin-nimien alla. Kirjoja myydään vähittäiskaupassa, postimyynnissä ja verkkokaupassamme eharlequin.fi.