Basware lanseeraa uuden kuluttajalaskutukseen tarkoitetun verkkolaskupalvelun Suomessa

Espoo 9.6.2011 - Ohjelmistoyhtiö Basware Oyj tuo Suomen markkinoille uuden kuluttajalaskuihin tarkoitetun verkkolaskupalvelun. Palvelu mahdollistaa organisaatioille helpon ja kustannustehokkaan tavan lähettää laskut suoraan kuluttajien verkkopankkeihin. Uusi palvelu laajentaa Baswaren verkkolaskujen lähetyspalveluita ja mahdollistaa näin siirtymisen 100 % aitoon verkkolaskutukseen myös kuluttajalaskujen osalta. Palvelu on kehitetty yhteistyössä Nordean kanssa.

Baswaren uusi palvelu tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden lähettää myyntilaskunsa verkkolaskuina myös kuluttaja-asiakkaille. Laskuttaja voi lähettää kaikki myyntilaskunsa sähköisesti Baswarelle. Basware reitittää laskut vastaanottajille näiden haluamassa muodossa, joko verkkolaskuna yhteisöasiakkaan ostolaskujen käsittelyjärjestelmään, e-laskuna kuluttaja-asiakkaan verkkopankkiin tai perinteisenä paperilaskuna. Näin ollen palvelun avulla voidaan saavuttaa sataprosenttinen lähetysvalmius jo ensimmäisestä päivästä alkaen. Laskuttajille uusi palvelu tuo sekä kustannus- että työaikasäästöjä manuaalisten työvaiheiden ja paperisten laskujen poistuessa.

”Organisaatioiden välinen verkkolaskutus on kasvanut huimaa vauhtia ja verkkolaskun läpimurto yhteisöjen välisessä laskutuksessa on jo saavutettu Suomessa. Kuluttajien verkkolaskutuksessa olemme kuitenkin jo jääneet muun muassa Viroa, Ruotsia, Tanskaa, ja Norjaa jälkeen. Tutkimusten mukaan yhä useampi kuluttaja kuitenkin haluaa laskunsa sähköisessä muodossa ja mieluiten suoraan omaan verkkopankkiinsa. Uusi palvelu palvelee siis sekä laskun lähettäjää että sen vastaanottajaa”, kertoo Baswaren johtaja Pekka Lindfors.

Paperilasku jää historiaan myös kuluttajalaskutuksessa

Basware kuluttajaverkkolaskupalvelu on kehitetty yhteistyössä Nordean kanssa. Palvelu helpottaa kuluttajien elämää, sillä verkkopankkiin toimitetussa laskussa kaikki laskun maksamisen liittyvät tiedot ovat esitäytettynä ja automaattisesti oikein. Tämä poistaa inhimilliset näppäilyvirheet sekä vähentää huomattavasti laskun maksamiseen liittyviä työvaiheita. E-lasku ei myöskään katoa, kuten voi perinteiselle paperilaskulle käydä mainospostien joukossa. Kuluttajan verkkolaskua kutsutaan yleisesti e-laskuksi.

”Kuluttajan e-laskun yleistyminen edistää myös vihreitä arvoja. Nordealla on Baswaren kanssa yhteinen tavoite lisätä merkittävästi aitojen e-laskujen määrää kuluttaja-asiakkaiden joukossa. Uskomme, että kuluttajan e-laskutusta tulee edistämään myös kansallisen suoraveloituksen päättyminen siirtymäajan jälkeen”, kertoo kuluttajan e-laskun tuotepäällikkö Kenneth Hertzman Nordealta.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto toimittaa asiakkailleen e-laskuja Baswaren ratkaisulla

Mannerheimin Lastensuojeluliitossa otettiin kuluttajalaskutukseen tarkoitettu verkkolaskupalvelu käyttöön kuukausilahjoituskampanjassa. MLL:n kuukausilahjoittajat voivat maksaa lahjoituksen vaivattomasti muuttamalla lahjoituslaskun verkkopankissa automaattisesti veloitettavaksi e-laskuksi. Mannerheimin Lastensuojeluliitto on Suomen suurin lastensuojelujärjestö.

E-laskujen lähettäminen kuluttajille on yhtä helppoa ja vaivatonta kuin muukin verkkolaskutus. Laskuttaja laatii laskun laskutusjärjestelmässään ja lähettää sen Baswarelle eteenpäin toimitettavaksi. Tämän jälkeen laskut lähetetään sähköisesti niille kuluttajille, jotka ovat verkkopankissaan ilmoittaneet olevansa halukkaita vastaanottamaan e-laskuja. Kuluttaja tekee vastaanottoilmoitukset laskuttajakohtaisesti.

Basware Pekka Lindfors, Senior Vice President, puh. 0400 457 594, pekka.lindfors@basware.com

Nordea Pankki Suomi Oy, kuluttajan e-laskun tuotepäällikkö Kenneth Hertzman, puh +358 40 733 0379, kenneth.hertzman@nordea.com

Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun ja talousohjauksen ratkaisujen toimittaja, jonka palveluilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Baswaren avoin verkko yhdistää yli 320 000 verkkolaskuja tai hankintasanomia lähettävää yritystä maailmanlaajuisesti. Baswaren avulla organisaatiot voivat alentaa tuotteiden ja palveluiden hankinnasta  ja maksamisesta syntyviä kustannuksia sekä saavuttaa läpinäkyvyyden koko hankinnasta maksuun -prosessiin. Automatisoimalla manuaalisia prosesseja tehostetaan muun muassa hankintaa, sopimustenhallintaa, toimittajayhteistyötä, laskuautomaatiota ja talousohjausta. Baswaren ratkaisujen ja palvelujen avulla yritykset parantavat kassavirran hallintaa, tehostavat ennustamista sekä varmistavat taloushallintonsa ketteryyden. Ratkaisut ovat saatavilla Baswaren tai sen laajan kumppaniverkoston toimipisteissä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Baswaren osake noteerataan Helsingin Pörssissä. www.basware.fi