Finnkinolla takana ennätysvuosi – kevät 2013 huipentuu modernin elokuvakeskuksen avaamiseen Kuopiossa

Suomessa käytiin vilkkaasti elokuvissa vuonna 2012. Finnkinon teattereissa elämyksistä nautti vuoden aikana yli 5,8 miljoonaa katsojaa, mikä on yrityksen historian kaikkien aikojen ennätys. Kotimaiset elokuvat kasvattivat katsojaosuuttaan Finnkinon teattereissa 25 %:iin, ja 3D-elokuvista nautti lähes 20 % katsojista.

Monipuolinen ja runsas noin 200 ensi-illan ohjelmisto, huipputekniikalla varustetut modernit katsomispuitteet, 3D, HFR-tekniikka sekä uusi sisältö, muun muassa oopperat ja musiikkikonsertit, houkuttelivat katsojia arjen keskeltä kotoa ja yrityksistä valkokankaiden ääreen.

Tulossa huima elokuvavuosi

Juuri alkanut elokuvavuosi on monipuolinen. Alkuvuodesta valkokankaille saapuu runsas kattaus kotimaisia elokuvia, mm. Kaappari, Vuonna -85 ja 21 tapaa pilata avioliitto. Odotettuja ovat myös Django Unchained, Hitchcock, A Good Day to Die Hard, Lumoava kirous, Les Misérables, The Great Gatsby - Kultahattu, Star Trek into Darkness, Lone Ranger, Grace of Monaco, Catching Fire sekä Hobitti - Smaugin autioittama maa. Koko perheen elokuvista kankailla nähdään mm. kotimainen Rölli ja kultainen avain sekä Räyhä-Ralf, Croodit, Epic, Itse ilkimys 2, Monsterit - opiskelijaelämää, Smurffit 2 ja Walking with Dinosaurs.

Kevään 2013 kohokohta: Kuopion uusi ja moderni elokuvakeskus

Yksi Finnkinon kuluvan vuoden ehdoton kohokohta on loppukeväällä, kun Kuopioon avautuu ensimmäinen suuri ja moderni multiplex-elokuvakeskus. Leffateatterin kaikki 7 salia varustetaan Finnkinon standardien mukaan sekä alan uusimmalla kuva- ja äänentoistoteknologialla.

Finnkino kehittää jatkuvasti katsomiskokemusta ja –mukavuutta: viime vuonna loputkin salit digitalisoitiin, ja entistä paremman kuvanlaadun lisäksi täysdigitaalisuuden myötä ensi-illat saadaan eri paikkakunnille monipuolisemmin ja nopeammin. Lisäksi Finnkino toi koko ketjuunsa uuden HFR 3D-tekniikan, joka tarjoaa katsojille entistä todenmukaisemman elokuvakokemuksen.  Elokuvaohjelmistoa täydentävä uusi sisältö myös monipuolistui, kun valkokankailla koettiin niin oopperaa, balettia, näytelmäteatteria kuin konserttejakin. Myös yritykset järjestivät edellisvuotta useammin asiakkailleen ja muille sidosryhmilleen tilaisuuksia Finnkinon teattereissa, suosituimmat yritysnäytökset olivat 007 Skyfall ja Iron Sky. Päättyneen vuoden maistuneimmat leffaeväät olivat popcornit ja limut.

Finnkinon TOP-10 elokuvat 2012:

1. 007 Skyfall 6. Risto Räppääjä ja viileä Venla
2. Yön ritarin paluu 7. Diktaattori
3. Hobitti - Odottamaton matka 8. Nälkäpeli
4. Madagascar 3 9. Tie pohjoiseen
5. Ice Age 4: Mannerten mullistus 10. Iron Sky

Lisätiedot, Finnkino Oy:

• myyntijohtaja Kalle Peltola, p. 040 359 3194, kalle.peltola@finnkino.fi
  • markkinointijohtaja Reijo Jämes, p. 040 501 3563, reijo.james@finnkino.fi

FINNKINO OY

Finnkino on Suomen suurin elokuvateatteriketju, jolla on 14 teatteria 11 paikkakunnalla. Lisäksi Finnkinolla on tytäryhtiöt Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Finnkinon teattereissa kävi vuonna 2012 yli 10,5 miljoonaa katsojaa, joista 5,8 miljoonaa tuli Suomesta. Finnkino toimii myös teatterielokuvien levittäjänä, ja Suomessa myös DVD-elokuvien maahantuojana. Finnkinon omistaa ruotsalainen Ratos Ab. www.finnkino.fi

Avainsanat: