Kolmannentoista Nuoren kuvataiteen kilpailun voitto helsinkiläiselle Henna Julalle

Espoo 23.5.2021 – Kolmastoista nuorille kuvataiteilijoille suunnattu Art of Basware -taidekilpailu on jälleen ratkennut. Tämän vuoden voitto meni 21-vuotiaalle helsinkiläiselle Henna Julalle ja hänen teokselleen Organic relationship. Valtakunnalliseen kuvataidekilpailuun osallistui yli 200  nuorta taiteilijaa ja noin 600 teosta. Parhaat teokset ovat nähtävillä Sanomatalon Mediatorin näyttelyssä 2.6.2012 saakka.

Alle 30-vuotiaille nuorille taiteilijoille suunnatun kilpailun tämän vuoden teemana oli Relationships. Kilpailuteeman käsittely- ja toteutustapa on taiteilijoille täysin vapaa. Tämän vuoden voittajateokseksi valikoitui Henna Julan teos Organic relatioship. Kilpailun tuomareina toimivat Taidemaalarinliiton asiantuntijat Paula Holopainen ja Raija Heikkilä.

”Henna Julan työssä on kaikkea mitä hyvältä maalaukselta vaaditaan: eheyttä, monimuotoisuutta ja ilmaisun voimakkuutta. Neliön muotoisen kuvapinnan läpi kulkevat horisontaaliset, rauhalliset pinnat, ylhäällä mustaa, alhaalla vaaleaa. Väliin on keveällä siveltimellä ja liidulla, lähes luonnosmaisesti maalattu herkkiä – mitä, ehkä pensaita, rantapöheikköjä, puita, vedenalaisia maailmoja. Katsojan silmä löytää ja päättää tai jättää avoimeksi. Värien suhteet toisiinsa ovat kauniisti soivia. Maisemallisuus on ilmeistä, mutta kokonaisuus on abstrakti, nähtävissä myös ja vain maalauksena”, kuvailee tuomariston jäsenenä ja näyttelytoimikunnan puheenjohtajana toimiva Holopainen.

Henna Jula viestii maalauksissaan positiivista asennetta ja toivoo ihmisten elämän olevan vahvassa ja hyvässä suhteessa maahan sekä kaikkeen elolliseen. Hänen työskentelynsä lähtökohta on ennen kaikkea maalaaminen.

”Maalaustyössä syntyy uusia ajatuksia, teemojen kehittelyä ja jälleen uusia ajatuksia”, Henna Jula kertoo.

”Teokseni nimi tarkoittaa suhdetta, jossa on elämää ja joka kasvaa. Toivoisin, että mahdollisimman monella olisi omassa elämässään tällainen suhde”, Jula jatkaa.

Jula opiskelee Kuvataideakatemian maalauksen osastolla toisella vuosikurssilla ja kokee näyttelyn järjestämisen tärkeäksi asiaksi nuorille taiteilijoille ja heidän esiin pääsemiselleen.

”Olemme joka vuosi nostaneet teemaksi jonkin liiketoiminnassamme esiintyvän ajankohtaisen aiheen. Tänä vuonna halusimme ottaa esille suhteet, jotka ovat elintärkeitä sekä yritys- että yksityiselämässä. Ilman hyviä suhteita elämä on yksinäistä sekä raskasta ja liiketoiminta mahdotonta”, toteaa Baswaren johtaja Jukka Virkkunen.

Basware lunastaa voittajateoksen kokoelmiinsa 4000 eurolla ja vuosien varrella varsin mittavaksi kasvanutta taidekokoelmaa kartutetaan myös muilla kilpailun töillä.

”Meillä on ilo tukea aloittavia taiteilijoita heidän uransa alkuvaiheissaan. Samalla pääsemme itse nauttimaan kotimaisesta ja ajankohtaisesta taiteesta parhaalta näköalapaikalta”, lisää Virkkunen.

Taiteilijoilla on mahdollisuus lähettää kilpailuun kolme eri työtään. Viime vuonna Courage – rohkeus teemaa kantaneeseen kilpailuun osallistui 550 teosta 208 kilpailijalta. Aiempien vuosien parhaat teokset löytyvät osoitteesta www.basware.fi/art. Aikaisemmin kilpailu on tunnettu nimillä The Art of Analyste sekä The Art of Basware. Yli 70 teoksen näyttely on avoinna yleisölle Sanomatalon mediatorilla 23.5.-2.6.2012.

Jukka Virkkunen, johtaja, Basware Oyj, puh. 050 670 47, jukka.virkkunen@basware.com

Paula Holopainen, näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, Taidemaalariliitto, puh. 040 719 4790

Basware

Basware on maailman johtava pilvipalveluihin perustuvien verkkolasku-, hankinnasta maksuun-  ja talousohjausratkaisujen toimittaja. Yhtiön ratkaisuilla on yli miljoona käyttäjää yli 60 maassa. Basware B2B Cloud -ekosysteemissä toimivat ratkaisut ja palvelut mahdollistavat ostajien ja myyjien avoimen ja turvallisen sähköisen asioinnin maailmanlaajuisesti. Ekosysteemi kokoaa yhteen yli 1.9 miljoonaa osto -ja myyntiorganisaatiota. Ratkaisut on suunniteltu vastaamaan kaikenkokoisten organisaatioiden tarpeita ja niissä on sisäänrakennettuna Baswaren pitkäaikainen talousprosessiosaaminen yhdistettynä älykkäisiin pilvipalveluihin ja avoimeen verkkoon.  Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa hankinta-, ostoreskontra- ja laskutusprosessejaan, saavuttaa huomattavia kustannussäästöjä, parantaa kassavirran ennustettavuutta sekä tiivistää asiakas-toimittajasuhteita. Ratkaisut ovat saatavilla paikallisesti asennettuna, SaaS-palveluna tai prosessiulkoistuksena Euroopassa, USA:ssa sekä Aasia ja Tyynenmeren alueella joko Baswaren omista toimipisteistä tai laajan kumppaniverkoston kautta. Baswaren osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.basware.fi