Luottokunta ja Visa kontaktittoman mobiilimaksamisen pioneereina Suomessa

Luottokunta ja Visa Europe julkistivat tänään tuoneensa kontaktittoman maksamisen Suomeen Pohjoismaiden ensimmäisen Visa Mobilen Near Field Communication NFC) -pilottihankkeen käynnistymisen myötä. Hanke on ensimmäinen virstanpylväs kontaktittoman mobiilimaksamisen teknologian kehittämisessä Suomessa, ja sen myötä Suomi liittyy kontaktittoman mobiilimaksamisen Visa Mobile -markkinoihin, joita entuudestaan ovat Iso-Britannia, Ranska, Turkki, Italia, Sveitsi ja Espanja. Vastaavanlaisia kontaktittoman mobiilimaksamisen ratkaisuja ei ole tarjolla muissa Pohjoismaissa. Pilottihankkeeseen on valittu Luottokunnan, Venyonin, Sodexon ja Visa Europen henkilöstöstä yhteensä 40 henkilöä, joista kullakin on testikäytössä kontaktittoman maksamisen teknologiaa hyödyntävä matkapuhelin pienten ostosten tekemiseksi. Puhelimissa on lyhyen kantaman langattoman yhteyden standardoituun teknologiaan perustuva NFC-ominaisuus, joka mahdollistaa yksinkertaisen ja turvallisen viestinnän elektronisten laitteiden välillä. NFC-ominaisuuden avulla maksutiedot liikkuvat turvallisesti kontaktittomaan maksamiseen valjastetun matkapuhelimen ja tavallisen kontaktittoman lukijalaitteen välillä ostoksia tehtäessä. Venyon on toimittanut matkapuhelimessa olevan maksamissovelluksen latauspalvelun mobiiliverkon kautta Luottokunnalle. Kontaktiton mobiilimaksaminen onnistuu viemällä NFC-ominaisuudella varustettu matkapuhelin lukijalaitteen lähelle enintään 4 senttimetrin etäisyydelle, minkä jälkeen maksu tapahtuu alle sekunnissa. Yli 20 euron ostoksia tehtäessä asiakkaan tulee kirjata matkapuhelimeen tunnusluku ennen kuin puhelinta heilautetaan lukijan yllä maksun loppuunsaattamiseksi. Puhelimilla voidaan tehdä sekä pieniä (alle 20 euroa) että suurempia (yli 20 euroa) ostoksia kontaktittomasti muutamassa Sodexon ravintolassa sekä Luottokunnan toimistorakennuksessa Helsingissä. Kuuden kuukauden testikäytön myötä pyritään siihen, että myöhemmin kaikki Visa-kortin haltijat Suomessa voivat maksaa ostoksiaan kontaktittomasti käyttämällä Visa credit- tai debit-korttia sekä NFC-ominaisuuden sisältäviä matkapuhelimia. “Visalla on tulevaisuuden maksamiseen liittyvä visio, ja Visan kontaktittoman maksamisen teknologian tuominen matkapuhelimiin on avain vision toteutumiseen,” toteaa Sandra Alzetta, Visa Europen Senior Vice President for Innovation and New Product and Channel Development. “Suomi on monien uraauurtavien mobiiliteknologioiden ja -palvelujen synnyinpaikka. Siksi ei ole mikään yllätys, että tämä keskeinen markkina Pohjoismaissa ottaa vastaan ensimmäisenä myös maksamisen viimeisimmät trendit.” Luottokunnan toimitusjohtaja Heikki Kapanen jakaa tämän näkemyksen: "Suomi on korttimaksamisen johtava maa Euroopassa. Siksi on vain luonnollista, että olemme kehityksen kärjessä myös uusien maksamisen ratkaisujen kehittämisessä. Meillä on kovat odotukset kontaktittomalle maksamiselle, ja näemme sen tarjoavan hienoja mahdollisuuksia tulevaisuudessa.” ”Pilottihankkeet ovat tärkeitä virstanpylväitä kestävän mobiilimaksamisen ekosysteemin rakentamisessa, jossa pankit, matkapuhelinoperaattorit, korttiyhtiöt, päätelaitevalmistajat, kauppiaat ja lukuisat muut tahot tekevät yhteistyötä uusien palvelujen tarjoamiseksi kuluttajille. Nyt julkistettu hanke yhdessä Luottokunnan kanssa on ensimmäinen askel tähän suuntaan Suomessa,” Alzetta lisää. Käteisen korvaamiseksi kehitettyä Visan kontaktittoman maksamisen teknologiaa käytetään jo eri puolilla Eurooppaa tehtäessä pieniä ostoksia, jotka yleisimmin maksetaan käteisellä. Kauppiaat ovat ottaneet teknologian käyttöön jokapäiväisten ostosten, kuten kahvin, evässämpylöiden, bussilippujen ja vastaavien maksamisessa tarjotakseen nopeamman ja kätevämmän maksamisen vaihtoehdon kuluttajille. Euroopassa Visa tarjoaa kaupallisia kontaktittomia Visa-korttipalveluja Iso-Britanniassa, Turkissa, Puolassa ja Sveitsissä. Lisäksi palveluita testataan Ranskassa, Saksassa ja Espanjassa. Suomen lisäksi Visalla on kontaktittoman mobiilimaksamisen projekteja Iso-Britanniassa, Ranskassa, Turkissa, Italiassa, Sveitsissä ja Espanjassa. Lisätietoa Visa Europesta, Visa Mobile -ohjelmasta tai muista uusista maksamisen teknologioista Natalie Kelley Visa Europe Puh: +44 20 7795 5336 kelleyn@visa.com Anna Richards Hill & Knowlton Puh. + 44 20 7413 3705, anna.richards@hillandknowlton.com In Europe, there are over 360 million Visa debit, credit and commercial cards. In the 12 months ending June 2008 those cards were used to make purchases and cash withdrawals to the value of over €1.3 trillion. 11.4% of consumer spending at point of sale in Europe is with a Visa card. Visa Europe is owned and operated by its 4,600 European member banks and was incorporated in July 2004. In October 2007, Visa Europe became independent of the new global Visa Inc., with an exclusive, irrevocable and perpetual licence in Europe. As a dedicated European payment system it is able to respond quickly to the specific market needs of European banks and their customers - cardholders and retailers - and to meet the European Commission’s objective to create a true internal market for payments. Visa enjoys unsurpassed acceptance around the world. In addition, Visa/PLUS is one of the world’s largest global ATM networks, offering cash access in local currency in over 170 countries. www.visaeurope.com Lisätietoa Luottokunnasta ja Luottokunnan kontaktittoman maksamisen ratkaisuista Sami Karhunen, tuotehallintajohtaja Luottokunta Puh. +358 50 535 0505 Luottokunta – sujuvamman maksamisen puolesta Luottokunta on Suomen johtava korttimaksamisen palveluyhtiö, joka kehittää ja tarjoaa sujuvampia maksamisen ratkaisuja pankeille, kaupoille ja yrityksille. Luottokunnan palvelun piiriin kuuluvien Visa- ja MasterCard-korttipalveluiden kokonaisvaihto vuonna 2008 oli 15,3 miljardia euroa. Yrityksen palveluksessa oli vuoden 2008 lopussa 450 työntekijää. www.luottokunta.fi