Suomalainen Muksu tähtää Ruotsin lastenruokamarkkinoiden kärkeen

Nutricia Baby Oy lanseeraa helmikuussa Ruotsin vähittäiskaupoissa Suomessa valmistetut käyttövalmiit vellit ja puurot Muksu-tuotemerkillä. Nutricia Baby Oy:n tavoitteena on Ruotsin markkinajohtajuus pienten lasten käyttövalmiissa viljatuotteissa. Suomessa Nutricia Baby Oy on ylivoimainen markkinajohtaja tässä tuoteryhmässä.

Lastenruokia valmistava Nutricia Baby Oy on osa kansainvälistä Danone-konsernia, joka toimii yli 120 maassa. Yrityksen kattavaan lastenruokien valikoimaan kuuluvat käyttövalmiit puurot ja vellit, jogurttivalmisteet, puurojauheet, hedelmä- ja kasvissoseet, lastenateriat, leikki-ikäisen maitojuoma sekä äidinmaidonkorvikkeet, vieroitusvalmisteet ja kliiniset ravintovalmisteet imeväisille. Nutricia Baby Oy:n markkinaosuus kaikista Suomessa myydyistä lastenruoista on lähes 40 prosenttia. Käyttövalmiiden lasten vellien ja puurojen markkinoijana Nutricia Baby Oy on ylivoimainen markkinajohtaja Suomessa. Yrityksessä uskotaan Muksu-tuotteiden menestykseen myös naapurimaassa. Nutricia Baby Oy lanseeraa helmikuussa Ruotsissa kymmenen käyttövalmista Nutricia Muksu-tuotetta. Ruotsin vähittäiskauppojen valikoimiin tulee viisi lasten puuroa ja viisi lasten velliä, jotka on pakattu kierrätettäviin Tetra Brik -kartonkipakkauksiin. Muksu-tuotteiden Ruotsin lanseeraus sekä tuotteiden jakelu ja markkinointi toteutetaan yhteistyössä Haugen-Gruppenin kanssa, joka on yksi Pohjoismaiden suurimmista merkkielintarvikkeiden maahantuontiyrityksistä. ”Ruotsin lastenruokamarkkinat ovat noin 100 miljoonaa euroa, kun Suomessa lastenruokia myydään vuositasolla noin 63 miljoonalla eurolla. Vaikka lastenruokien markkinat Ruotsissa ovat kokonaisuutena Suomea suuremmat, ovat käyttövalmiiden vellien ja puurojen markkinat tällä hetkellä Ruotsissa vain kolmanneksen Suomen markkinoista”, kertoo Nutricia Baby Oy:n toimitusjohtaja ja Danonen Pohjoismaiden lastenruokaliiketoimintaa johtava Kenneth Tarvonen. ”Ruotsin markkinoilta on tähän asti puuttunut kuluttajan kannalta houkutteleva käyttövalmiiden viljatuotteiden valikoima, etenkin puurojen osalta. Tästä syystä ruotsalaisissa lapsiperheissä on käytetty enemmän jauhemaisia velli- ja puurotuotteita”, lisää Tarvonen. Käyttövalmiit puurot ja vellit helpottavat lasten ruokailua ja perheiden arkea. Ne ovat käteviä myös esimerkiksi matkoilla ja lomilla sekä tilanteissa, joissa lapsi tarvitsee heti ruokaa. ”Uskomme vahvasti, että hyvänmakuiset, helppokäyttöiset ja korkealaatuiset Muksu-tuotteet muuttavat ruotsalaisten käyttötottumuksia ja käyttövalmiiden lasten viljatuotteiden markkinat tulevat Ruotsissa kasvamaan.” Muksu – jos ruotsalainen lapsi saisi valita Nutricia Baby Oy teetti Ruotsissa syksyllä 2009 laajan makutestin 6 kk−3v.-ikäisille lapsille ja heidän äideilleen. Muksu-vellit ja -puurot päihittivät testissä selvästi Ruotsin markkinoilta jo löytyvät kilpailevat tuotteet. Muksu-tuotteiden parhaiksi ominaisuuksiksi arvioitiin maun lisäksi myös hyvä rakenne. Muksu-tuotteet ovat voittaneet makutestejä myös Suomessa. Käyttövalmiit, kierrätettäviin Tetra Brik -kartonkipakkauksiin pakatut Muksu-puurot ja -vellit valmistetaan Suomessa Valion Turengin tehtaalla suomalaisella ammattitaidolla kotimaisesta maidosta ja viljoista. Nutricia Baby Oy:n käyttövalmiit Muksu-vellit ja suurin osa puuroista täyttävät ainoina lastenruokina Hyvää Suomesta -joutsenlipun asettamat kotimaisuustavoitteet. Vain runsaasti hedelmää sisältävissä puuroissa käytetään muualla Euroopassa kasvatettuja lastenruokalaatuisia hedelmiä, joita ei voida kasvattaa Suomessa.