uralla eteenpäin

LT, sisätautien erikoislääkäri Jarmo Kaukua (38) on nimitetty lääkeyritys sanofi-aventiksen lääketieteelliseksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Ennen nimitystään Kaukua toimi sanofi-aventiksen asiantuntijalääkärinä tammikuusta 2008.

Jarmo Kaukua on kotoisin Posiolta. Australiassa vietetyn vaihto-oppilasvuoden jälkeen hän kirjoitti ylioppilaaksi Tampereella 1991. Lääkäriksi hän valmistui Kuopiosta 1997 ja lääketieteen tohtoriksi hän väitteli Helsingissä 2004 aiheenaan vaikeasti lihavien painonpudotuksen vaikutukset elämänlaatuun. Sisätautien erikoislääkärin oikeudet Kaukua sai 2006. Sen jälkeen hän työskenteli kliinisenä opettajana kandiopetuksessa ja toimi osastonlääkärinä Marian sairaalassa, kunnes vuonna 2008 siirtyi sanofi-aventikseen asiantuntijalääkäriksi. Ennen siirtymistään sanofi-aventikseen Kaukua on toiminut myös tieteellisissä järjestötehtävissä, viimeksi Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtajana. Hän on kirjoittanut, puhunut ja kouluttanut aktiivisesti sekä suura yleisöä että lääketieteen ammattilaisia omasta tieteenalastaan. Hän on toiminut myös kansainvälisten tieteellisten julkaisujen arvioijana. Siirtymistä lääketieteen maailmasta lääkeyrityksen maailmaan auttaa käynnissä oleva Health EMBA-koulutus, jota Kaukua suorittaa TKK Executive School of Busineksessa. Haastattelupyynnöt: lääketieteellinen johtaja Jarmo Kaukua, sanofi-aventis Oy puh. 0201 200 341 gsm 040 357 8268 jarmo.kaukua@sanofi-aventis.com viestintäjohtaja Mirka Rinkinen, sanofi-aventis Oy puh. 0201 200 460 gsm 040 744 6168 mirka.rinkinen@sanofi-aventis.com Lisätietoa sanofi-aventiksesta: Sanofi-aventis on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista lääkeyhtiöistä. Konsernin pääkonttori sijaitsee Pariisissa, ja toimintaa on yli sadassa maassa. Sanofi-aventiksessa on noin 100 000 työntekijää, joista noin 11 000 on tutkijoita. Tutkimus- ja kehitysbudjetti on lääkeyhtiöistä maailman kolmanneksi suurin, neljä miljardia euroa. Yhtiön tärkeimmät terapia-alueet ovat sydän- ja verisuonitaudit, verisuonitukokset, syöpätaudit, keskushermoston sairaudet, sisätaudit ja rokotteet. Suomessa työntekijöitä on noin 100, ja toimipiste sijaitsee Helsingin Munkkivuoressa. www.sanofi-aventis.fi