Verkkomaksaminen luottokortilla on turvallista

Luottokortti on suosituin maksuväline internetissä. Jo yli puolet koko maailman verkkokauppaostoksista maksetaan Visa-kortilla. Verkkomaksaminen kansainvälisillä Visa- ja MasterCard-korteilla on turvallista.

Verkko- ja etäkauppa kasvaa edelleen noin 20 % vuosittain. Korttimaksaminen verkossa kasvaa selvästi muuta korttimaksamista nopeammin, noin 40 %:n vuosivauhtia. Kortilla maksaminen verkossa lisääntyy myös tulevina vuosina. Verkko- ja etämyynnin kasvuun vaikuttaa kuluttajakäyttäytymisen muutoksen lisäksi myös esimerkiksi debitkorttien eli pankkitiliin liitettyjen tiliveloituskorttien yleistyminen. Verkkomaksamiseen soveltuvia kortteja on Suomessa noin viisi miljoonaa jaa maailmalla yli kaksi miljardia. ”Suomalaiset luottavat korttimaksamisen turvallisuuteen, sillä maksaessaan kortilla verkkokaupassa kuluttaja on paremmin suojattu riskien osalta kuin monella muulla maksutavalla”, kertoo Luottokunnan kauppiaspalveluista vastaava johtaja Björn Ulander. Suomalaisessa verkkokaupassa asioivaa kuluttajaa suojaavat sekä korttimaksamisen säännöt että Suomen kuluttajansuojalaki. Kuluttajalla on myös oikeus hakea korvausta korttiyhtiöltä jo maksetusta, mutta saamatta jääneestä tuotteesta tai palvelusta. Kansainvälisessä verkkokaupassa asioivaa kuluttajaa suojaavat kansainväliset verkkokaupankäyntiä ja korttimaksamista koskevat säännöt, joiden johdosta kuluttajan asema kortin väärinkäyttötilanteissa on vahva. ”Visan ja MasterCardin kansainvälisten sääntöjen mukaan asiakas saa hyvityksen virheellisestä maksutapahtumasta tai veloituksesta, joka on aiheutunut korttitietojen väärinkäytöstä. Sääntöjen mukaan asiakkaalle korvataan myös esimerkiksi verkkokaupasta tilattu tavara, joka on rikkoutunut kuljetuksen aikana”, Ulander jatkaa. Visa- ja MasterCard-korttiasiakkaat eivät pääsääntöisesti ole vastuussa kuluista, jotka aiheutuvat kortin väärinkäytöstä verkkokaupassa, jos korttiasiakas on noudattanut korttiyhtiön ohjeita. Todentamispalveluilla lisäturvaa maksamiseen Korttiyhtiöt kehittävät jatkuvasti verkkomaksamiseen liittyviä ratkaisuja, jotka vähentävät kuluttajan ja kauppiaan verkkoasioimisen riskejä. ”Kuluttaja voi kuitenkin edelleen vähentää verkkokaupassa asioimisen riskiä toimimalla vain itselleen tuttujen sekä Verified by Visa tai MasterCard SecureCode -todentamispalveluita käyttävien verkkokauppojen kanssa. Todentamispalvelut suojaavat sekä kauppiasta että kuluttajaa.” Todentamispalveluita käyttävät kauppiaat pyytävät asiakasta todentamaan henkilöllisyytensä esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Kuluttajan tunnistetiedot eivät kuitenkaan välity kauppiaalle, joka saa vain myyntiluvan vahvistuksena tunnistuksen onnistumisesta. Suomessa myönnetyn Visa- tai MasterCard-maksukortin haltija voi itse liittää korttiinsa todentamispalveluun verkkopankissaan. Osa pankeista liittää maksukortit palveluun automaattisesti. Kaikki verkkokaupat, joilla on sopimus Luottokunnan kanssa, ovat mukana Verified by Visa tai MasterCard Secure Code -todentamispalveluissa. Lisätietoja: Luottokunta, johtaja Henry Kylänlahti, puh. (09) 6964 8312 Näin ostat luotettavasti verkosta: • Tarkista onko Visa- tai MasterCard-korttisi liitetty todentamispalveluun. Suomessa myönnetyn kortin voi liittää todentamispalveluun omassa verkkopankissa. • Maksa kortilla vain, jos verkkokaupassa on käytössä salattu yhteys, joko Verified by Visa tai SSL-yhteys, joka suojaa internet-yhteyden tietokoneesi ja kauppiaan palvelimen välillä. SSL-yhteyden tunnistat internet-osoitteesta, joka on muotoa https://... • Tee ostoksia vain ennestään tutuissa tai yleisesti hyvämaineisissa ja luotettavissa verkkokaupoissa. • Lue toimitus- ja palautusehdot ennen kuin maksat. Ehtojen pitää olla saatavilla kauppiaan sivuilla. Tutustu myös kauppiaan toimituskustannuksiin, sovellettaviin veroihin ja hyväksyttäviin valuuttoihin. • Pidä kirjaa verkko-ostoksistasi. Kirjaa muistiin kauppiaan internet-osoite ja yhteystiedot. • Useimmat verkkokauppiaat lähettävät asiakkaalle tilausvahvistuksen sähköpostilla. Tallenna tai tulosta tilausvahvistukset. • Älä koskaan lähetä kortin tietoja sähköpostissa. • Älä anna kortin tietoja mielipidekyselyihin tai vastaaviin tiedusteluihin, jos tarkoituksenasi e ei ole ostaa mitään. • Muista perua hotellivarauksesi ajoissa, jos päätätkin yöpyä muualla. Hotelleilla on oikeus veloittaa nk. ”no show-maksu”, jos huonevarausta ei ole peruttu ajoissa. • Suhtaudu varauksella aikuispalveluihin, joissa pyydetään kortin tietoja iän tarkistamiseen. Aikuispalvelut vaativat usein myös sitoutumista jatkuvaan laskutukseen, vaikka et käyttäisikään palvelua.