Xeroxin innovaatio: Älykäs dokumenttienhallinta tuo miljoonat asiakirjat sormien näpäytyksen päähän

- Teknologia mahdollistaa asiakirjojen siirtelyn ja järjestelyn sähköisellä pöydällä oikeiden papereiden tapaan

Lehdistötiedote 10.1.2011 – Xeroxin uusi teknologinen innovaatio mahdollistaa jopa tuhansien asiakirjojen etsimisen, avaamisen, järjestelyn, siirtelyn sekä katselun vain sormenpäiden kosketuksella. Sen avulla miljoonat dokumentit voidaan käydä viikkojen sijasta läpi tunneissa.

Xeroxin tutkijat ovat kehittäneet älykkään dokumenttien läpikäynti-prototyypin, jonka avulla käyttäjät voivat kokoontua suuren digitaalisen kosketusnäytöllä varustetun pöydän ääreen ja käsitellä asiakirjoja sormenpäiden näpäytyksillä. Käyttöliittymä on samanlainen kuin iPhonessa tai muissa kosketusnäytöillä varustetuissa älypuhelimissa. Xeroxin ratkaisussa se on yli 150 kertaa suurempi ja mahdollistaa siten usean ihmisen samanaikaisen yhteistyön.

Teknologia on kehitetty Xeroxin Euroopan tutkimuskeskuksessa. Se auttaa käyttäjää ryhmittelemään nopeasti samankaltaisia asiakirjoja; ne voidaan asettaa vierekkäin vertailtaviksi, suurentaa tai pienentää tai pinota pöydän kulmaan samaan tapaan kuin oikealla pöydällä. Asiakirjat säilyttävät koko ajan digitaalisten dokumenttien edut ja käsittelymahdollisuudet. Muutamia oleellisia asiakirjoja osoittamalla käyttäjä ”opettaa” järjestelmää tunnistamaan tärkeät tiedot. Tämän jälkeen järjestelmä pystyy automaattisesti kategorisoimaan ja järjestämään miljoonia dokumentteja murto-osassa siitä ajasta mitä siihen kuluisi manuaalisesti.

Uusi teknologia lupaa merkittävästi parantaa dokumenttien läpikäyntiprosessia, joka on yksi suurimmista haasteista asiakirjapainotteisilla aloilla, kuten vakuutus-, lääke-, talous- ja lakialoilla.  Esimerkiksi asianajajat voivat selailla pieniä osia sähköisistä todisteasiakirjoista sen perusteella ovatko ne oleellisia vai eivät.  Älykäs dokumenttien läpikäynti-ohjelma skannaa nopeasti koko materiaalin ja muistaa automaattisesti asiantuntijan luettavaksi tarkoitetut asiakirjat.

”Kun puhutaan suuria määriä asiakirjoja vaativista tapahtumista, kuten oikeidenkäynneistä, patenttien etsinnästä, valtion turvallisuus- ja tiedusteluanalyyseistä, voidaan ymmärtää lukemattomien dokumenttien läpikäyntivaatimukset”, kertoo Caroline Privault, tutkimuskeskuksen projektijohtaja. ”Uskomme, että tämänkaltainen työkalu tulee oleellisesti vaikuttamaan dokumenttien läpikäynnin kustannuksiin, oikeellisuuteen sekä nopeuteen.”

Dokumenttien läpikäyntiteknologia perustuu aikaisempaan Xeroxin Euroopan tutkimuskeskuksen kielitieteilijöiden ja tilastotieteilijöiden kehittämään CategoriX-teknologiaan, joka on automaattinen asiakirjojen luokittelun työkalu.  Kun se yhdistettiin kosketusnäyttöön, muodostui älykkään dokumenttien läpikäyntiohjelman prototyyppi.

Ennen lopullista kehitystyötä ja kaupallistamista, prototyyppiä pilotoidaan Xeroxin nykyisillä asiakkailla. Saatavuudesta tullaan ilmoittamaan myöhemmin.

Katso aiheesta video

Ilpo Ahokas, johtaja, Xerox Oy, puh. 040 586 9272, ilpo.ahokas@xerox.com

Xerox on maailman kuudenneksi suurin tietotekniikkayritys. Xerox Oy markkinoi Xeroxin tuotteita, ratkaisuja ja palveluita Suomessa. Yrityksellä on laaja valikoima tuotteita toimistoille ja graafiseen teollisuuteen. Xeroxin palvelut kattavat konsultoinnin, dokumenttien hallintaratkaisut ja ulkoistuksen. Xeroxin Euroopan tutkimus- ja tuotekehityskeskus sijaitsee Ranskan Grenoblessa. Lisätietoja Xeroxista saat verkko-osoitteesta www.xerox.fi

Xerox®, the Xerox wordmark and the spherical connection symbol are trademarks of Xerox Corporation in the United States and/or other countries. Prices, features, specifications, capabilities, appearance and availability of Xerox products and services are subject to change without notice.