E18-tien kehittämistä jatkettava

Etelä-Suomen kauppakamareiden E18-valtuuskunnan mukaan Helsinki-Vaalimaa -moottoritiehankkeen puuttuvista osista on tehtävä koko yhteysvälin kattava toteutuspäätös mahdollisimman nopeasti.

"Valtion vuoden 2010 talousarvioon on saatava rahoituspäätös Haminan ohikulkutien rakentamisesta sekä periaate- ja aikataulupäätös Kehä III-Vaalimaa –välin rakentamisesta kokonaan moottoritietasoiseksi tieksi vuoteen 2015 mennessä", sanoi valtuuskunnan puheenjohtaja, vuorineuvos Jaakko Ihamuotila Helsinki-Turku -moottoritien avajaisissa.

Suomen kansainvälisestä tavaraliikenteestä jo nyt yli 60 prosenttia käyttää E18-väylän palveluja ja noin puolet maamme bruttokansantuotteesta tuotetaan sen vaikutuspiirissä. Kysymyksessä on Suomen kilpailukyvyn kannalta ylivoimaisesti merkittävin väylä. Avainasemassa on Kehä III, jonka välityskyky on jo nyt ruuhka-aikoina heikko.

"Vuosaaren sataman myötä se on ylivoimaisesti vilkkaimmin liikennöity osa E18-tietä ja Helsinki-Vantaan lentoaseman maaliikenteen tärkein yhteys. Kehä III:n välityskykyä on parannettava lisääntyvän liikenteen tarpeita vastaavaksi. Tie on rakennettava koko pituudeltaan moottoritietasoiseksi", Ihamuotila totesi.

"Ensi syksynä aloitettava Vantaankoski-Lentoasemantie -välin perusparannus on vasta alkua. Sen valmistuttua on välittömästi käynnistettävä niin sanottu toisen vaiheen perusparannus, jossa loputkin osat Kehä III:sta muutetaan moottoritietasoisiksi. On taloudellisestikin järkevää toteuttaa hanke yhtenä kokonaisuutena", korosti Ihamuotila.