Euroopan kasvua vauhditettava taloutta vapauttamalla

Kauppakamarit nostavat talouden vapauden europarlamenttivaalien tärkeimmäksi teemaksi. Kauppakamarit ovat julkaisseet Kymmenen teesiä Euroopalle . Niissä peräänkuulutetaan talouden vapauttamista, vaaditaan sääntelyn purkamista ja todetaan verokilpailun olevan hyvästä.

”Tulevaisuuden kannalta on keskeistä, halutaanko jatkossa keskittyä talouden kasvun edellytysten vahvistamiseen ja markkinoiden esteiden raivaamiseen. Yhä pienempiin asioihin ulottuvan yksityiskohtaisen direktiivitehtailun ja kontrollin tiellä ei voi jatkaa, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä .

Talouden kasvun vauhdittaminen on Euroopan suurin haaste. On tärkeää, että parlamentin toiminnassa arvioidaan aina päätösten vaikutukset yritysten kilpailukykyyn ja työllisyyteen.

”Se vaatii markkinoiden rakenteellisten esteiden purkamista, olipa kyse avainsektorien kansallisista suojasäädöksistä, julkisen palvelutuotannon pelisäännöistä tai työmarkkinoiden sääntelystä. Näillä alueilla uudella parlamentilla on paljon tehtävää, Perälä muistuttaa.

EU-parlamenttiin valittavien edistettävä markkinataloutta

Kauppakamarit toivovat suomalaisten valitsevan Euroopan parlamenttiin henkilöitä, jotka haluavat edistää terveen markkinatalouden toimintaa.

-Parlamentin valta on kasvanut viime aikoina merkittävästi Euroopan päätöksenteossa. Kilpailukyvyn ja talouden kasvun kannalta ei ole ollenkaan yhdentekevää, millaisella kokoonpanolla päätöksiä jatkossa tehdään ja miten hyvin parlamentaarikot tuntevat talouden ja yritysten toimintaa, toimitusjohtaja Perälä muistuttaa.

Kauppakamarien kymmenen teesiä Euroopalle

Lisätietietoja:

Toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, Helsingin seudun kauppakamari

p. 050 66 773, heikki.perala@chamber.fi

Lainaukset

Tulevaisuuden kannalta on keskeistä, halutaanko jatkossa keskittyä talouden kasvun edellytysten vahvistamiseen ja markkinoiden esteiden raivaamiseen. Yhä pienempiin asioihin ulottuvan yksityiskohtaisen direktiivitehtailun ja kontrollin tiellä ei voi jatkaa.
Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä