Guggenheim Helsinki -museo toisi merkittävän piristysruiskeen talouteen

Guggenheim Helsinki -museo, jonka arkkitehtuurikilpailun voittaja julkistetaan huomenna, on tärkeä hanke myös elinkeinoelämälle. Se toisi talouteen merkittävän piristysruiskeen – ei vain pääkaupunkiseudulle, vaan myös valtakunnallisesti.

Museon rakentaminen piristäisi turismia, konferenssimatkailua ja kasvattaisi samalla suomalaisen kaupan ja palveluiden kysyntää.

”Guggenheim Helsinki -museosta voidaan luoda hyödyllinen ja tuottava hanke Helsingin seudun ja koko Suomen kehittämiseksi. Vastaavanlaisia hankkeita ei tule usein Suomessa eteemme. Nyt on aika keskittyä hankkeen mahdollisuuksiin ja varmistaa, että museon rakentaminen toteutuu, toteaa Helsingin seudun kauppakamarin kaupan ja palvelujen valiokunnan puheenjohtaja Björn Teir.

Guggenheim Helsinki toisi 41 miljoonan euron myönteisen talousvaikutuksen. Kolmen miljoonan euron nettolisäys tulisi verotuottoina valtiolle, Helsingille ja Helsingin seudulle. Myös työllistävä vaikutus on merkittävä, yhteensä noin 500 henkeä suoraan ja välillisesti. Arviot perustuvat The Boston Consulting Groupin Solomon R. Guggnheim -säätiölle tekemiin laskelmiin.

Helsinki-Vantaan kautta kulkevat lentomatkustajat pysäytettävä vierailulle

Guggenheim Helsinki -museo olisi oiva jatke Helsinki-Vantaan lentokentän panostuksiin. Kentän kautta kulkee vuosittain lähes 16 miljoonaa matkustajaa.

Erityisesti Aasiasta tuleville, Keski-Eurooppaan jatkaville matkustajille Helsinki-Vantaa on merkittävä vaihtoasema. Jos edes osa lentoaseman aasialaisista vaihtomatkustajista saataisiin vierailemaan Helsingissä, sillä olisi suuri merkitys taloudellisesti.

”Jos matkailija ei jatkaisikaan määränpäähänsä heti, vaan jäisi vierailulle päiväksi tai pariksi, se nostaisi valtavasti matkailuun liittyvien palvelujen kysyntää. Vielä tätä potentiaalia ei osata hyödyntää riittävän hyvin”, sanoo Helsingin keskusta-alueen vetovoimaryhmän puheenjohtaja Matti Niemi.

Vetovoimaryhmä on Helsingin kaupungin ja Helsingin ydinkeskustan keskeisten toimijoiden yhteistyöryhmä, jota koordinoi Helsingin seudun kauppakamari. Ryhmän tavoitteena on parantaa keskusta-alueen vetovoimaa.

Puheenjohtaja Björn Teir, Helsingin seudun kauppakamarin kaupan ja palvelujen valiokunta

p. 050 553 5108, bjorn.teir@stockmann.com

Puheenjohtaja Matti Niemi, Helsingin keskusta-alueen vetovoimaryhmä

p. 010 766 0100, matti.niemi@sok.fi

Johtaja Pia Pakarinen, Helsingin seudun kauppakamari

p. 040 5294 989 pia.pakarinen@chamber.fi

Lainaukset

Guggenheim Helsinki -museosta voidaan luoda hyödyllinen ja tuottava hanke Helsingin seudun ja koko Suomen kehittämiseksi. Vastaavanlaisia hankkeita ei tule usein Suomessa eteemme. Nyt on aika keskittyä hankkeen mahdollisuuksiin ja varmistaa, että museon rakentaminen toteutuu.
Jos Helsinki-Vantaalle saapuva lentomatkustaja ei jatkaisikaan määränpäähänsä heti, vaan jäisi vierailulle päiväksi tai pariksi, se nostaisi valtavasti matkailuun liittyvien palvelujen kysyntää. Vielä tätä potentiaalia ei osata hyödyntää riittävän hyvin.
Helsingin keskusta-alueen vetovoimaryhmän puheenjohtaja Matti Niemi