Helsingin ja Espoon kauppakamarit yhdistyvät Helsingin seudun kauppakamariksi

Helsingin ja Espoon kauppakamarien hallitukset ovat hyväksyneet sopimuksen kauppakamarien yhdistymiseksi Helsingin seudun kauppakamariksi. Päätökset yhdistymisestä tehdään kauppakamarien kokouksissa syksyllä niin, että toiminnat voidaan yhdistää vuoden 2006 alusta lukien.

Yhdistämisen tavoitteena on vahvistaa Helsingin metropolialueen kilpailukykyä sekä voimistaa elinkeinoelämän edunvalvontaa. Yhdistämisen avulla kyetään myös laajentamaan jäsenyritysten palveluita sekä lisäämään toiminnan kustannustehokkuutta. Helsingin seudun kauppakamarin missiona on Helsingin metropolialueen elinkeinoelämän kilpailukyvyn turvaaminen. Kauppakamarin vision mukaan Helsingin metropolialue on Euroopan menestyvimpiä liiketoimintakeskuksia ja Suomen talouden vahva veturi. Helsingin seudun kauppakamarin toimialue kattaa Helsingin metropolin alueen Loviisasta Inkooseen, Karkkilaan ja Mäntsälään saakka. Kauppakamari palvelee yrityksiä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla sijaitsevissa toimistoissa. Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtajaksi on nimitetty nykyinen Helsingin kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä. Varatoimitusjohtajiksi on nimitetty nykyinen Helsingin kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä ja nykyinen Espoon kauppakamarin toimitusjohtaja Sampsa Saralehto. Saralehto toimii myös kauppakamarin Espoon toimiston johtajana. Helsingin seudun kauppakamari kuuluu jäsenpohjaltaan Euroopan suurimpiin vapaaehtoiseen jäsenyyteen perustuviin kauppakamareihin. Helsingin kauppakamariin kuuluu yli 5000 ja Espoon kauppakamariin yli 1000 yritystä.